Hyppää sisältöön

Vammaisten asumispalvelut 2024–2028 DPS

Etsitkö ratkaisua vammaisten asumispalveluiden hankintaan?

Tuemme osaltamme hyvinvointialueiden hankintoja ja olemme valmistelleet uuden yhteishankinnan vammaisten asumispalveluista. Vammaisten asumispalveluiden yhteishankinta tekee asumispalveluiden hankinnasta helpompaa.

Hankinnan kohteena on laajasti vammaisten asumiseen ja asumisen tukemiseen liittyviä palveluita. Hankinnan kohde voidaan rajata sopimustilanteesi mukaan, ja hankinnan vaatimuksia muokata vastaamaan aluekohtaisia erityisvaatimuksia. Räätälöimme yhteishankinnan palvelemaan hankintatarpeitasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Vammaisten asumispalveluiden yhteishankinta on kaikkien hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin käytettävissä. Jos olet palveluntuottaja, siirry kohtaan "Haluatko palveluntuottajaksi?".

Yhteishankinnan edut

  • Hansel ylläpitää yhteishankintaa ja hoitaa rutiineja keskitetysti taustalla, mikä vähentää hyvinvointialueiden hallinnollista työtä ja säästää kustannuksia.
    • Ylläpidämme yhteishankinnan rakenteita ja vastaamme yhteishankinnan hallinnollisesta työstä, kuten palveluntuottajien osallistumishakemusten käsittelystä, hyväksynnästä ja niitä koskevien muutosten hallinnasta.
    • Yhteishankinnan malliasiakirjojen avulla tarjouspyynnön tekeminen on helpompaa, määrämuotoisempaa ja sitä kautta edullisempaa. Sama pätee myös tarjoajiin ja tarjousten tekemiseen: määrämuotoisuus helpottaa tarjousten tekemistä, säästää aikaa ja tarjouskustannuksia.
    • Hinnanmuutosehtomme suojaavat sekä hyvinvointialuetta että vammaista henkilöä ja ovat kohtuulliset sekä palveluntuottajille että hyvinvointialueille.
    • Tuemme hyvinvointialueita koko sopimuskauden ajan – myös hankalissa tilanteissa!
  • Hansel tarkastaa palveluntuottajien soveltuvuuden ja valvoo heitä koko sopimuskauden ajan, mikä säästää hyvinvointialueiden tarkastus- ja valvontakustannuksia.
    • Hyväksymme palveluntuottajat, niiden alihankkijat ja palveluyksiköt. Palveluyksiköiden osalta tarkastamme palveluyksiköiden toimiluvat tai rekisteröinnin.
    • Tarkastamme palveluntuottajien vastuuhenkilöitä ja yhteisöä koskevat rikosrekisteriotteet sekä teemme pakotetarkastukset.
    • Valvomme palveluntuottajien taloudellista riskiluokitusta ja tilaajavastuulain mukaisten velvollisuuksien täyttymistä koko sopimuskauden ajan. 
  • Hyvinvointialueella säilyy päätösvalta olennaisista, hankintoihin liittyvistä asioista.
    • Voit johtaa vammaisten asumispalveluiden hankintoja oman strategiasi ja tahtotilasi mukaisesti.
    • Voit sisäisessä kilpailutuksessa täydentää ja muokata yhteishankintaan valmiiksi määritettyjä ehtoja, jotta hankinta vastaa palvelutarpeitasi.
    • Pyrimme luomaan yhteishankinnallamme yhtenäisempiä hankintakäytäntöjä ja -ehtoja vammaisten asumispalveluiden palvelumarkkinaan sekä hyvinvointialueille että palveluntuottajille. Siitä huolimatta yhteishankinta voidaan räätälöidä palvelemaan hyvinvointialueesi hankintatarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Kaikkea ei tarvitse hankkia yhteishankinnan kautta.
    • Voit käyttää yhteishankintaa täydentämään omia hankintasopimuksiasi tai rajata hankinnan kohteen esimerkiksi vain tietylle vammaisryhmälle.
    • Potentiaalinen palvelumarkkina on koko Suomi. Halutessasi voit hankkia palveluita myös oman järjestämisalueesi ulkopuolelta.
    • Voit siirtää palveluyksiköissä jo palveluyksiköissä asuvia vammaisia henkilöitä yhteishankinnan piiriin. Sisäisessä kilpailutuksessa voidaan esimerkiksi määrittää, että tarjouksessa annettuja hintoja sovelletaan myös jo palveluyksiköissä asuvien vammaisten asumispalveluihin. Vaihtoehtoisesti voit määrittää hankkivasi vain uudet vammaisten asumispalvelut tämän yhteishankinnan perusteella. 

Mitä voin hankkia?

Hankinnan kohteena ovat vammaisten henkilöiden tuetun asumisen, yhteisöllisen asumisen ja ympärivuorokautisten palveluasumisten palvelut. Lisäksi hankinnan kohteeseen kuuluvat lyhytaikaisen asumisen palvelut, kuten tilapäinen asuminen, lyhytaikainen huolenpito ja asumisvalmennus. Hyvinvointialue voi hankkia sisäisessä kilpailutuksessaan myös asumispalveluihin läheisesti liittyviä palveluita, kuten esimerkiksi vammaisten työ- ja päivätoimintaa.

Palvelunkäyttäjinä voi olla monin eri tavoin vammaisia tai vammautuneita henkilöitä, esimerkiksi kehitysvammaisia, vaikeavammaisia, muutoin vammautuneita tai muita yhteishankinnan kohteessa kuvattuja erityisvaikeuksia omaavia erityisryhmiä (esimerkiksi autisminkirjo). 

Palveluita voidaan hankkia hyvinvointialueen tarpeen mukaan palveluntuottajan, vammaisen henkilön tai hyvinvointialueen tiloihin perustuen.

Hyvinvointialueilla on sisäisissä kilpailutuksissa mahdollisuus rajata tai täsmentää hankinnan kohdetta. Hyvinvointialueet voivat kohdentaa sisäisen kilpailutuksen kautta hankittavat palvelut esimerkiksi vain tiettyyn palvelukäyttäjäryhmään, kuten vaikeavammaisiin henkilöihin tai vammaisiin alle 18-vuotiaisiin lapsiin ja nuoriin.

Yhteishankinnan valmistelussa on huomioitu uudistunut vammaispalvelulaki (675/2023).

Hankinnan kohteeseen eivät kuulu kotihoito (terveyspalvelut henkilön omaan kotiin) tai henkilökohtainen apu.

Hyvinvointialueella on mahdollisuus kirjata hankinnan ehdot sisäiseen tarjouspyyntöön eri tavalla, jos sitä ei ole erikseen osallistumispyynnön hankinta-asiakirjoissa tai malliasiakirjoissa kielletty. Jos teet sisäistä kilpailutusta itsenäisesti, suosittelemme sinua hyödyntämään Hankintojen tuen tarjoamaa hankinta-asiakirjojen maksutonta kommentointipalvelua!

Haluatko esitellä yhteishankinnan muulle organisaatiollesi? Lataa tästä yhteishankinnan lyhyt esittely (pdf). 

Sopimuskausi

Yhteishankinnan sopimuskausi on 31.12.2024–31.12.2028 saakka. Hyvinvointialueet voivat solmia yhteishankinnan voimassaoloaikana 6 vuoden hankintasopimuksia, eli sopimukset voivat olla voimassa 31.12.2034 saakka. Yksittäisten vammaisten henkilöiden palvelujen tilaussopimus voi olla määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva.

Liittyminen kannattaa

Vammaisten asumispalveluiden yhteishankinta on hankintalain liitteen E mukainen sote-palveluiden yhteishankinta, johon ei edellytetä samanlaista ennakkoliittymistä kuin esimerkiksi puitejärjestelyihin. Voit liittyä mukaan yhteishankintaan milloin tahansa yhteishankinnan sopimuskauden aikana.

Liittymällä saat tietoa esimerkiksi sopimusta koskevista muutoksista ja muista ajankohtaisista asioista. Esimerkiksi asiakastyöryhmässä käsiteltävä materiaali on luottamuksellista ja jaetaan vain yhteishankintaan liittyneille hyvinvointialueille. Liity yhteishankintaan verkkosivun oikeasta ylälaidasta. Jos et pääse tekemään liittymistä, otathan yhteyttä asiakaspalvelu@hansel.fi.

Miten hankin?

Palveluntuottajavalinta toteutetaan yhteishankinnan sisäisellä kilpailutuksella. 

Yhteishankintaa varten on valmisteltu kattavat malliasiakirjat, joiden avulla voit toteuttaa yhteishankinnan sisäisen kilpailutuksen itsenäisesti. Voit käyttää malliasiakirjoissa määritettyjä vaatimuksia tai tarkentaa tai räätälöidä vaatimuksia hankintatarpeidesi mukaisesti. Halutessasi voit pyytää Hankintojen tuki -yksikköä auttamaan ja kommentoimaan malliasiakirjojen pohjalta laatimiasi sisäisen kilpailutuksen hankinta-asiakirjoja. Voit käyttää sisäisen kilpailutuksen osana myös omia liitteitäsi, esimerkiksi tietosuojan osalta tai hyödyntää kokonaan Hanselin asiakirjamalleja.

Vaihtoehtoisesti voit hyödyntää Hanselin osaamista laajemmin Minikisaplus-palvelulla, jossa Hanselista nimetään projektipäällikkönä toimiva hankinta-asiantuntija ja lakimies hyvinvointialueen sisäisen kilpailutuksen valmistelun tueksi. He auttavat sinua hankinnan kohteen tarkentamisessa ja vastaavat hankintaprosessisi läpiviennistä. Minikisaplus-toimeksiannosta laaditaan erillinen toimeksiantosopimus hyvinvointialueen ja Hanselin välillä.

Kannustamme hyvinvointialueita sisäisten hankintojen yhteydessä markkinavuoropuheluun palveluntuottajien ja vammaisjärjestöjen kanssa. 

Voit tutustua tarkemmin sisäisten kilpailutusten ohjeisiin Minikilpailutuksen ohje -välilehdellä. Sisäisen kilpailutuksen valmiit malliasiakirjat löydät Asiakirjat-välilehdeltä. Huomaathan, että sinun tulee olla kirjautunut Hansel.fi-verkkopalveluun nähdäksesi tarkemmat ohjeet sekä asiakirjat.

Voit kilpailuttaa palveluita yhteishankinnan kautta seuraavia toimintamalleja hyödyntäen:
A) Palveluntuottajan valinta yhdelle tai useammalle vammaiselle tai vammaisryhmälle
B) Palveluntuottajarekisterimalli
C) Erikseen sovittava palvelusisältö (suorahankinta 110 §)
D) Palveluntuottajan kilpailuttaminen tuottamaan palveluita hyvinvointialueen omiin tai välivuokraamiin tiloihin

Palveluntuottajien yhteystiedot 

Vaatimukset täyttäviä palveluntuottajia ja heidän palveluyksiköitään hyväksytään mukaan yhteishankintaan koko sen keston ajan. Ajantasainen lista palveluntuottajista löytyy Cloudian sähköisestä kilpailutusjärjestelmästä. Palveluntuottajatiedot päivittyvät myös Toimittajat-välilehdelle.

Asiakasyhteistyö

Asiakastyöryhmä

Asiakastyöryhmässä voit vaikuttaa ja verkostoitua:

  • Yhteishankinnan kehittämiseksi perustettu asiakastyöryhmä kokoontuu koko yhteishankinnan sopimuskauden ajan. 
  • Asiakastyöryhmä on hyvä paikka vaihtaa kokemuksia sekä keskustella ajankohtaisista teemoista muiden hyvinvointialueiden ja asiantuntijoiden kanssa. 
  • Tavoitteemme on tehdä yhteishankinnoistamme aina parempia.

Yhteishankinnassa sovittua 

Yhteishankinnoissamme moni asia on jo sovittu valmiiksi.

Palveluntuottajan soveltuvuusvaatimukset 

Palveluntuottajan tulee täyttää muun muassa seuraavat soveltuvuusvaatimukset:

  1. Päästäkseen mukaan yhteishankintaan ehdokkaan tulee täyttää tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet.
  2. Rikosrekisteriotteet tarkastetaan palvelutuottajan hallinto-, johto- ja valvontaelimen jäsenistä sekä yrityksen edustus-, päätös- ja valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä.
  3. Ehdokkaalla tulee olla palvelua koskeva voimassa oleva lupa, rekisteröinti tai perustettavan yksikön liiketoimintasuunnitelma.
  4. Osallistumishakemuksen jättävältä ehdokkaalta edellytetään riittävää vakavaraisuutta, taloudellista kantokykyä sekä maksukykyä yhteishankinnan kohteena olevien palveluiden tuottamiseen.
    • Ehdokkaan taloudellinen tilanne tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n riskimittarin riskiluokituksen mukaan 1–3. Ehdokas, jonka riskiluokka on tasoa 4, voidaan hyväksyä mukaan hankintamenettelyyn, jos ehdokas pystyy esittämään luotettavan selvityksen toimista, joita tämä on tehnyt vakavaraisuuden parantamiseksi.
  5. Ehdokkaalla tulee olla toiminnan vastuuvakuutus, jonka vakuutusmäärä on vähintään 500 000 euroa.
  6. Jos palveluyksikössä annettavaan palveluun sisältyy terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa terveyden- ja sairaanhoitoa, palveluyksiköltä vaaditaan lisäksi potilasvakuutus.

Yksityiskohtaiset palveluntuottajaa koskevat soveltuvuusvaatimukset ilmenevät osallistumispyynnöltä.

Hinnoittelu ja hinnanmuutokset

  • Tarjoajat antavat tarjouksensa sisäisen kilpailutuksen perusteella. 
  • Hyvinvointialueilla on mahdollisuus käyttää hinnanrajoitusehtoja, mutta niiden soveltuvuus ja kohtuullinen taso on arvioitava kriittisesti, esimerkiksi markkinavuoropuhelua hyödyntäen.
  • Hinnanmuutosehtomme suojaavat sekä hyvinvointialuetta että vammaista henkilöä, ja ovat kohtuulliset sekä palveluntuottajille että hyvinvointialueille.
  • Hinnanmuutosmenettely on keskitetty. Palveluntuottajat voivat esittää hinnanmuutosesityksiä perusteluineen Hanselille kerran vuodessa yhteishankinnassa määritetyn prosessin ja aikataulun mukaisesti. Hansel esikäsittelee esitetyt hinnanmuutokset ja ne hyväksytään, jos myös hyvinvointialue hyväksyy muutoksen.

Reklamaatiot

Tarkista aina vastaanottamasi palvelu tai tuote. Reklamoi havaitsemistasi virheistä sopimustoimittajalle. Näin säilytät mahdollisuuden sopimusten mukaisten oikeuksien, kuten sopimussakon tai vahingonkorvauksen, käyttöön.

Tärkeintä on ilmoittaa virheistä ajoissa sopimustoimittajille. Jos puitesopimuksessa on sovittu reklamaatioajasta, tee reklamaatio sopimuksenmukaisessa ajassa.

Voit tehdä reklamaation Hanselin reklamaatiolomakkeella tai vapaamuotoisesti. Suosittelemme, että käytät lomakettamme.

  1. Tee reklamaatio heti, kun saatu tuote tai palvelu ei vastaa sovittua. Täytä lomakkeeseen yhteystietosi ja selosta selvästi virheet.
  2. Valitse rastittamalla, ilmoitatko vaatimuksesi heti vai esitätkö ne myöhemmin.
  3. Lähetä reklamaatiolomake sopimustoimittajan yhteyshenkilölle ja Hanselin asiakaspalveluun asiakaspalvelu@hansel.fi.

Lisätietoja saat sopimuksesta ja asiakaspalvelustamme.

Halutko palveluntuottajaksi?

Hyväksymme mukaan kaikki soveltuvuusehdot täyttävät palveluntuottajat.

Tutustu hankintailmoitukseen Hilmassa.

Jätä osallistumishakemus Cloudian Tarjouspalvelussa.

Edut palveluntuottajalle

  • Pyrimme rakentamaan markkinoille luottamusta sekä selkeän ja yhdenmukaisemman markkinaympäristön, jossa liiketoiminta- ja hintariskit voidaan minimoida. Tavoitteenamme on saavuttaa markkinatasapaino hyvinvointialueiden ja palvelutuottajien välille.
  • Tehtävämme on turvata kaikkien palveluntuottajien tasapuolinen kohtelu. Yhteishankintamme huomioi PK-yritykset, alueelliset palveluntuottajat, kolmannen sektorin palveluntuottajat sekä uudet, tulevaisuudessa perustettavat asumispalveluyksiköt.
  • Määrämuotoisempiin sisäisiin kilpailutuksiin vastaaminen on helpompaa kuin avoimiin kilpailutuksiin, mikä säästää aikaa ja kustannuksia.
  • Tarjoamme palveluntuottajille ja hyvinvointialueille mahdollisimman kattavan palvelumarkkinan ympäri Suomen. Yrityksenä voit saada liiketoimintamahdollisuuksia myös oman hyvinvointialueesi järjestämisalueen ulkopuolelta. Hyvinvointialueet ilmoittavat sisäisissä kilpailutuksissa alueensa hankinnoista.
  • Kannustamme hyvinvointialueita vuoropuheluun palveluntuottajien ja vammaisjärjestöjen kanssa. Myös meille voi antaa palautetta yhteishankinnan toimivuudesta. Kehitämme yhteishankintaamme myös seuraavaa sopimuskautta ajatellen. Hanselin tehtävänä on toimia viestinvälittäjänä hyvinvointialueiden ja palveluntuottajien välillä.
  • Voit hakeutua mukaan yhteishankintaan koko sen keston ajan. Mitä aikaisemmin hakeudut mukaan, sitä enemmän voit saada tarjouspyyntöjä.

Näet vain osan sisällöstä, koska et ole kirjautunut. Kirjaudu sisään

Ei vielä tunnuksia? Rekisteröidy

Kirjaudu sisään

Liittyminen

Liity viimeistään 31.12.2028

Sopimuskausi
31.12.2024 - 31.12.2028
Asiakkaan hankintasopimusten viimeinen voimassaolopäivä
31.12.2034
Toimintamalli
Sisäinen kilpailutus
Tilaajavastuulaki
Tilaajavastuulain selvitykset tehdään keskitetysti Hanselin toimesta

Vastuullisuus

Kaikki yhteishankintamme on vastuullisuusanalysoitu ja merkitty vastuullisuustunnuksin. Tässä yhteishankinnassa on huomioitu:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Tilaajavastuulaki

Tilaajavastuulain selvitykset tehdään keskitetysti Hanselin toimesta

Yhteystiedot

Kysy lisää asiantuntijoiltamme

Lisätietoja yhteishankinnasta

Janne Väisänen

Kategoriapäällikkö

janne.vaisanen@hansel.fi

Hankinnan vaihe

  1. Esiselvityksessä
  2. Valmistelussa
  3. Kilpailutuksessa
  4. Käynnissä
  5. Päättynyt, asiakaskohtaiset sopimukset voimassa