Hyppää sisältöön

Luokka 1 Siivouspalvelut DPS

Dynaaminen hankintajärjestelmä on jaettu kahteen toisistaan riippumattomaan luokkaan, jotka ovat. Luokka 1 Siivouspalvelut ja Luokka 2 Siivouspalvelut. Luokat sisältävät samat palvelut, mutta niiden käyttöedellytykset ja soveltuvuusvaatimukset eroavat toisistaan. 

Voit käyttää luokkaa 1, mikäli luokan 1 käyttöedellytykset täyttyvät. Mikäli luokan 1 käyttöedellytykset eivät täyty, sisäinen kilpailutus tehdään luokassa 2.

Luokan 1 käyttöedellytykset ovat:

  • Hankinnan ennakoitu arvo on vähintään 500 000 euroa tai
  • Hankinnan kohteena olevat palvelut sijaitsevat vähintään kahdessa eri kunnassa tai
  • Muusta perustellusta syystä, kuten hankinnan kohteen erityinen toimintavarmuus ja palvelutaso.

Toimittajat ovat jättäneet osallistumishakemuksen dynaamisen hankintajärjestelmän luokkiin 1 ja/tai 2. Toimittaja on voinut tulla valituksi luokkaan 1 tai 2 tai molempiin luokkiin. Kukin dynaamisen hankintajärjestelmän sisäinen kilpailutus tulee tehdä yhdestä luokasta. Jos olet toimittaja, siirry kohtaan "Haluatko toimittajaksi?".

Hanselin tukitiimi avustaa omassa minikisassasi ja käytössäsi ovat myös valmiit mallipohjat, joita täydentämällä voit tehdä minikisan.

Yhteishankinnan edut

  • Sopimustoimittajien soveltuvuus tarkistettu
  • Hansel tarkistaa tilaajavastuulain mukaiset selvitykset. Toimittajat ja alihankkijat ovat toimittajavastuuseurannan piirissä koko sopimuskauden ajan (toimittaja voi käyttää vain Hanselin hyväksymiä alihankkijoita). 
  • Tarpeitasi tukevat sopimus- ja turvallisuusehdot, joihin on mahdollisuus vaikuttaa minikilpailutuksen tarjouspyynnössä tarkennettavilla vaatimuksilla.
  • Vastuullisuus huomioitu ympäristövastuun, taloudellisen vastuun ja sosiaalisen vastuun osalta. Voit vielä täsmentää vaatimuksia ja ehtoja minikilpailutuksen yhteydessä.
  • Maantieteellisesti hyvin saatavilla olevat palvelut
  • Minikilpailutuksen malliasiakirjat auttavat tarpeen kartoituksessa, kilpailutuksen toteutuksessa ja hankintapäätöksen tekemisessä.
  • Hanselin asiantuntijoiden laaja tuki koko sopimuskauden ajaksi, muun muassa asiakkaan edunvalvonta ja toimittajahallinta sekä kilpailutusasiakirjojen kommentointi halutessasi.

Mitä voin hankkia?

Siivouspalvelut-yhteishankinta tarjoaa joustavat ratkaisut siivouspalveluiden ja siihen liittyvien lisäpalveluiden hankintaan eri asiakastarpeisiin ja toimintaympäristöihin.

Voit tehdä hankintojasi koko manner-Suomen alueella ja myös paikallisesti.

Siivouspalvelut voi sisältää seuraavat palvelut:

  • Asiakkaan tarpeen mukaisen ylläpito- ja perussiivouksen sekä
  • Siivoustehtävään liittyvien tarvittavien tavaroiden ja palvelujen hankinnan sekä jakelun, kuten
    • Saniteettitarvikkeet ja muut hygieniatuotteet
    • Tarviketäydennykset
  • Erikseen tilattavan ylläpito- ja perussiivouksen, kuten
    • Tilamuutoksista aiheutuvat siivoustyöt
    • Vahinkojen jälkisiivoukset jne. kuten vesivahingot, tekstiilikalusteiden äkillinen likaantuminen esim. eritesiivous
  • Siivouspalveluihin välittömästi liittyvät ja/tai prosessia tukevat lisäpalvelut, kuten
    • Vaihtomattopalvelu
    • Tietoaineiston käsittely ja hävittäminen tietoturvallisuusvaatimusten mukaisesti
    • Välipala-/juoma-automaattien hoitopalvelu
    • Liinavaate- ja pyykkihuoltopalvelu mm. työvaatteiden ja virka-asujen pesulaan lähettäminen, pyykkihuolto asiakkaan tiloissa jne.
    • Viherkasvien hoitopalvelu
    • Asiakkaan vastuulla olevat kiinteistönhoitopalvelut, jotka eivät vaadi erityistä ammattitaitoa esim. lamppujen vaihto (alavalaisimet) hälytysjärjestelmien kytkeminen, ovien aukaisu/sulkeminen jne.
    • Aula-, vastaanotto- ja virastotukipalvelu esim. työskentely neuvonnassa (ei edellytä vartijakorttia) ja puhelinvaihteenhoito, paperien kopiointi, postin jakelu, huonekalujen siirrot ja järjestelyt jne.
    • Ateriapalvelun tukitehtävät, jotka eivät vaadi erityistä ruokahuollon ammattitaitoa esim. astiahuolto, ruoan esillelaitto
    • Muut pienehköt erikseen sovittavat asiakaskohtaiset lisäpalvelut.

Siivouspalveluihin välittömästi liittyvät ja/tai siivousprosessia tukevat lisäpalvelut eivät saa muodostaa kuitenkaan yli puolta hankittavien palvelujen arvosta.

Sopimustoimittajan soveltuvuusvaatimukset

Sopimustoimittajat ovat täyttäneet seuraavat soveltuvuusvaatimukset:

  1. Rekisteröityminen ammatti- ja elinkeinorekisteriin
  2. Verojen ja eläkevakuutusmaksujen maksaminen
  3. Rahoituksellinen ja taloudellinen tilanne

Luokka 1 Siivouspalvelut

  • Riskiluokitus vähintään 1–3 (selvitys 4)
  • Liikevaihto vähintään 15 miljoonaa euroa
  • Vastuuvakuutus 2 miljoonaa euroa
  1. Tekninen suorituskyky ja ammatillinen pätevyys
  1. Referenssivaatimusten täyttyminen
    • Yhden (1) referenssin kohteena tulee olla sopimus, joka on sisältänyt ylläpito- ja perussiivousta sekä tavaran ja palveluiden hankintaa vähintään kaksitoista (12) kuukautta kestävän yhtäjaksoisen ajanjakson ajan ja jonka laskutussumma kahdentoista (12) kuukauden ajalta on vähintään 180 000 € (alv. 0 %). Ajanjakson tulee sijoittua kokonaan viimeisen kolmen vuoden ajalle laskettuna osallistumishakemuksen jättämisestä. 
    • Neljän (4) referenssin kohteena tulee olla sopimus, joka on sisältänyt ylläpito- ja perussiivousta sekä tavaran ja palveluiden hankintaa vähintään kaksitoista (12) kuukautta kestävän yhtäjaksoisen ajanjakson ajan ja jonka laskutussumma kahdentoista (12) kuukauden ajalta on vähintään 90 000 € (alv. 0 %). Ajanjakson tulee sijoittua kokonaan viimeisen kolmen vuoden ajalle laskettuna osallistumishakemuksen jättämisestä. 
  2. Tarjoajalla on käytettävissään tarjouksessa ilmoitettujen alihankkijoiden voimavarat hankinnan toteuttamisessa. 
  3. Tarjoajalla on hankinnan toteuttamista varten käytössään asianmukaiset työvälineet, kalusto ja tekniset laitteet. 
  4. Palvelutuotannosta vastaavalla henkilöstöllä on asianmukainen osaaminen. 
  1. Laadunvarmistustoimenpiteet

Hankinnan kohteena olevien palvelujen toimittamisessa noudatetaan laadunvarmistusmenetelmää, joka kohdistuu hankinnan kohteena olevaan luokkaan ja sen palveluihin.

  1. Ympäristöasioiden hallintatoimenpiteet

Tarjoaja tai sen alihankkija noudattaa ympäristönhoitoon liittyviä toimenpiteitä, jotka kattavat hankinnan kohteena olevat luokan ja se palvelut.

Hansel on tarkastanut osallistumishakemuksen jättäneiden sopimustoimittajien rikosrekisteriotteet asiakkaan puolesta. Lisäksi on tarkistettu, että toimittajaa ei koske pakollinen eikä harkinnanvarainen poissulkuperuste.

Yksityiskohtaiset soveltuvuusvaatimukset löytyvät osallistumispyynnöltä.

Haluatko toimittajaksi?

Hyväksymme mukaan kaikki soveltuvuusehdot täyttävät toimittajat. Lue lisää DPS:stä hankintamenettelynä ja kurkkaa lisätietoja videolta!

Edut

  • Julkinen sektori on mahdollisuuksien maailma – kiinnostaisiko siivu miljardien markkinasta?
  • Sähköiset, määrämuotoiset kilpailutukset ovat helppoja avoimiin kilpailutuksiin verrattuna
  • Voit tulla mukaan tarjoamaan koko DPS:n keston ajan

Voit jättää osallistumishakemuksen Siivouspalvelut 2021–2025 (DPS):ään täällä.

Näet vain osan sisällöstä, koska et ole kirjautunut. Kirjaudu sisään

Ei vielä tunnuksia? Rekisteröidy

Kirjaudu sisään

Liittyminen

Sopimuskausi
24.05.2021 - 31.12.2027
Asiakkaan hankintasopimusten viimeinen voimassaolopäivä
31.12.2030
Toimintamalli
Sisäinen kilpailutus
Tilaajavastuulaki
Tilaajavastuulain selvitykset tehdään keskitetysti Hanselin toimesta

Vastuullisuus

Kaikki yhteishankintamme on vastuullisuusanalysoitu ja merkitty vastuullisuustunnuksin. Tässä yhteishankinnassa on huomioitu:

  • Ympäristövastuu
  • Sosiaalinen vastuu
  • Taloudellinen vastuu

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Tilaajavastuulaki

Tilaajavastuulain selvitykset tehdään keskitetysti Hanselin toimesta

Yhteystiedot

Kysy lisää asiantuntijoiltamme

Lisätietoja yhteishankinnasta

Eija Hirvonen

Kategoriapäällikkö

eija.hirvonen@hansel.fi

Hankinnan vaihe

  1. Esiselvityksessä
  2. Valmistelussa
  3. Kilpailutuksessa
  4. Käynnissä
  5. Päättynyt, asiakaskohtaiset sopimukset voimassa