Tyytyväisyyskyselyiden tulokset kertovat sujuvasta yhteistyöstä
AJANKOHTAISTA Asiakas- ja toimittajatyytyväisyyttä seurataan Hanselissa säännöllisesti. Tänä vuonna saimme molemmista tyytyväisyyskyselyistä kaikkien aikojen parhaat tulokset.
Asiakastyyytyväisyys
Asiakkaiden antama palaute toiminnastamme parani entisestään. Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys 4,24 oli parempi kuin edellisenä vuonna huolimatta maailmantilanteen muutoksista ja julkisen hallinnon säästöpaineista, jotka vaikuttivat Hanselinkin toimintaan.
Edellisten vuosien tapaan asiakkaiden eniten arvostamat asiat toiminnassamme olivat hankintalain tuntemus ja kilpailutusosaaminen, palveluasenne sekä yhteyshenkilöiden toiminta. Kehityskohteiksi asiakkaat nimesivät asiakkaiden tarpeiden tuntemisen sekä yhteishankintojen hyödyt ja toimivuuden. Näissä molemmissa oli kuitenkin tapahtunut parannusta edelliseen vuoteen verrattuna.
Asiakaskyselyyn vastasi yhteensä 478 (2023: 466) viime vuoden aikana Hanselin kanssa asioinutta asiakasta.
- Arvosanojen keskiarvo oli 4,24 (2023: 4,19)
- Kokonaisarvosanan 3,50 tai parempi antoi 89 % (2023: 90 %)
- Kokonaisarvosanan 2,99 tai huonompi antoi 4 % (2023: 5 %)
Toimittajatyytyväisyys
Vuoden 2024 toimittajatyytyväisyyskyselyn keskiarvotulos 4,12 oli paras niiden vuosien ajalta (2014–2024), joina Hanselin sopimustoimittajien tyytyväisyyttä on selvitetty.
Toimittajatyytyväisyyttä selvitettiin seuraavilta aihealueilta:
- Hankintalain ja kilpailutusmenettelyjen tuntemus
- Kilpailutusprosessin sujuvuus
- Hanselin toiminnan tasapuolisuus
- Tiedottaminen yhteishankintajärjestelyistä ja kilpailutuksista
- Sopimusyhteyshenkilön toiminta
- Hankinnan kohteen tuntemus (tuotteet ja palvelut)
Suurimmat vahvuutemme kyselyyn vastanneiden sopimustoimittajiemme mielestä olivat hankintalain ja kilpailutusmenettelyjen tuntemus, joka sai arvosanan 4,32/5 sekä sopimusyhteyshenkilön toiminta 4,29/5. Erityisen iloisia olemme jälkimmäisestä: täydet pisteet eli 5/5 yhteistyöstä hanselilaisten kanssa antoi peräti 58 prosenttia vastaajista. Tulosten perusteella kehittämistä on kilpailutusprosessin sujuvuudessa ja hankinnan kohteen tuntemisessa.
Toimittajille tehtyyn kyselyyn vastasi 159 vuoden 2024 aikana Hanselin kanssa asioinutta sopimustoimittajiemme nimeämää yhteyshenkilöä.
- Arvosanojen keskiarvoksi muodostui 4,12 (v. 2023: 4,06)
- Kokonaisarvosanan 3,50 tai parempi antoi 82,8 % vastaajista (v. 2023: 81,6 %)
- Kokonaisarvosanan 2,99 tai huonompi antoi 6,4 % vastaajista (v. 2023: 5,9 %)