Letar du efter en lösning för upphandling av boendetjänster för personer med funktionsnedsättning?
Vi stöder välfärdsområdenas upphandlingar och har förberett en ny gemensam upphandling av boendetjänster för personer med funktionsnedsättning. Gemensam upphandling av boendetjänster för personer med funktionsnedsättning gör det enklare att köpa boendetjänster.
Upphandlingen omfattar ett brett utbud av boende- och boendestödstjänster för personer med funktionsnedsättning. Upphandlingens omfattning kan begränsas utifrån din avtalssituation och upphandlingskraven kan skräddarsys för att uppfylla specifika regionala krav. Vi skräddarsyr våra gemensamma upphandlingar för att bäst tillgodose dina upphandlingsbehov.
Den gemensamma upphandlingen av boendetjänster för personer med funktionsnedsättning är tillgänglig för alla välfärdsområden och Helsingfors stad. Om du är tjänsteleverantör går du till "Vill du bli tjänsteleverantör?".
Fördelar med gemensam upphandling
- Hansel upprätthåller gemensamma upphandlingar och sköter rutinerna centralt i bakgrunden, vilket minskar det administrativa arbetet för välfärdsområdena och sparar kostnader.
- Vi upprätthåller de gemensamma upphandlingsstrukturerna och ansvarar för det administrativa arbetet med gemensamma upphandlingar, såsom att behandla serviceleverantörernas anbudssökningar, godkänna och hantera ärenden liksom hantera ändringar.
- Modellerna för gemensam upphandling gör det enklare, mer exakt och därmed billigare att göra en anbudsbegäran. Detsamma gäller för anbudsgivare och anbud: formbundna modeller underlättar anbudsgivningen, sparar tid och kostnader.
- Våra prisändringsvillkor skyddar både välfärdsområdet och personen med funktionsnedsättning och är rimliga för både leverantörerna och välfärdsområdena.
- Vi stöder välfärdsområdena under hela avtalsperioden – även i svåra situationer!
- Hansel kontrollerar tjänsteleverantörernas lämplighet och följer upp dem under hela avtalsperioden, vilket sparar välfärdsområdena kostnader för inspektioner och övervakning.
- Vi godkänner tjänsteleverantörer, deras underleverantörer och serviceenheter. Vi kontrollerar serviceenheternas licenser och registrering.
- Vi kontrollerar brottsregistret för tjänsterleverantörernas ansarspersoner och för samfundet och vi genomföroch för samfund som är ansvariga för tjänsteleverantörerna och samhället och genomför brandinspektioner.
- Vi övervakar tjänsteleverantörernas finansiella riskklassificering och hur de uppfyller sina skyldigheter enligt lagen om beställaransvar under hela avtalsperioden.
- Välfärdsområdet behåller beslutanderätten i väsentliga upphandlingsrelaterade frågor.
- Du kan hantera upphandlingen av boendetjänster för personer med funktionsnedsättning enligt egen strategi och målbild.
- I en intern upphandling kan du komplettera och ändra de fördefinierade villkoren för gemensam upphandling för att säkerställa att upphandlingen uppfyller dina servicebehov.
- Genom vår gemensamma upphandling vill vi skapa mer enhetliga upphandlingsrutiner och villkor på marknaden för boendetjänster för personer med funktionsnedsättning, både för välfärdsområdena och tjänsteleverantörerna. Den gemensamma upphandlingen kan emellertid skräddarsys för att på bästa sätt tillgodose upphandlingsbehoven inom ditt välfärdsområde.
- Allt behöver inte upphandlas genom gemensamma upphandlingar.
- Du kan anlita den gemensamma upphandlingen för att komplettera dina egna avtal eller begränsa omfattningen av din upphandling till en viss grupp av personer med funktionsnedsättning, till exempel.
- Den potentiella servicemarknaden är hela Finland. Om du vill kan du också få tjänster utanför ditt eget område.
- Du kan överföra personer med funktionsnedsättning som redan bor i serviceenheter till det gemensamma upphandlingssystemet. Vid intern upphandling kan det till exempel fastställas att de priser som anges i anbudet även gäller för boendetjänster för personer med funktionsnedsättning som redan bor i serviceenheterna. Alternativt kan du ange att endast nya boendetjänster för personer med funktionsnedsättning ska köpas in på grundval av den gemensamma upphandlingen.
Vad kan jag upphandla?
Upphandlingen omfattar stödboende, kollektivboende och serviceboende med heldygnsomsorg för personer med funktionsnedsättning. Föremål för upphandlingen är också tjänster för korttidsboende, till exempel tillfälligt boende, korttidsvård och boendeträning. Välfärdsområdet kan också upphandla tjänster som är nära relaterade till boendetjänster, såsom arbets- och dagverksamhet för personer med funktionsnedsättning, genom intern konkurrensutsättning.
Tjänsten kan användas av personer med olika funktionsnedsättningar, till exempel personer med intellektuella funktionsnedsättningar, personer med svåra funktionsnedsättningar, personer med andra funktionsnedsättningar eller andra särskilda grupper med specifika svårigheter som beskrivs i den gemensamma upphandlingen (till exempel autismspektrum).
Tjänster kan köpas enligt välfärdsområdets behov, baserat på tjänsteleverantörens, den funktionshindrade personens eller välfärdsområdets resurser.
Vid interna upphandlingar har välfärdsområdena möjlighet att begränsa eller precisera omfattningen av upphandlingen. Välfärdsområden kan rikta tjänster som upphandlas genom intern konkurrensutsättning till en viss grupp av tjänsteanvändare, till exempel personer med svåra funktionshinder eller funktionshindrade barn och ungdomar under 18 år.
Vid beredningen av den gemensamma upphandlingen har den reviderade lagen om funktionshinderservice (675/2023) beaktats.
Upphandlingen omfattar inte vård i hemmet (hälso- och sjukvårdstjänster i en persons eget hem) eller personlig assistans.
Välfärdsområdet har möjlighet att ange villkoren för upphandlingen på ett annat sätt i den interna anbudsbegäran, om det inte uttryckligen förbjuds i handlingarna i anslutning till anbudsansökan eller i modelldokumenten. Om du genomför en intern upphandling på egen hand rekommenderar vi att du utnyttjar den kostnadsfria kommentartjänsten för upphandlingsdokument som erbjuds av Stöd för upphandlingar.
Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för de andra i din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (pdf) (på finska).
Avtalsperiod
Den gemensamma upphandlingens avtalsperiod är 31.12.2024–31.12.2028. Under giltighetstiden för den gemensamma upphandlingen kan välfärdsområdena ingå 6-åriga upphandlingskontrakt, det betyder att avtalen kan gälla till och med 31.12.2034. Abonnemangsavtal för tjänster för enskilda funktionshindrade kan vara tidsbegränsade eller obegränsade.
Det lönar sig att gå med
Den gemensamma upphandlingen av boendetjänster för funktionshindrade är en gemensam upphandling av sociala tjänster i enlighet med bilaga E till lagen om offentlig upphandling, som inte kräver samma typ av förhandsanslutning som till exempel ramavtal. Du kan ansluta dig till en gemensam upphandling när som helst under avtalsperioden för den gemensamma upphandlingen.
När du är medlem får du information om till exempel förändringar i avtalet och andra aktuella frågor. Till exempel är det material som diskuteras i kundarbetsgruppen konfidentiellt och delas endast med de välfärdsområden som deltar i den gemensamma upphandlingen. Anslut dig till den gemensamma upphandlingen uppe till höger på webbplatsen. Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.
Hur upphandlar jag?
Valet av tjänsteleverantör kommer att ske genom en intern konkurrensutsättning inom den gemensamma upphandlingen.
Det har utarbetats omfattande modelldokument för den gemensamma upphandlingen som hjälper dig att genomföra en intern konkurrensutsättning inom den gemensamma upphandlingen på egen hand. Du kan tillämpa kraven som finns i modelldokumenten eller förfina eller skräddarsy dem enligt dina upphandlingsbehov. Om du vill kan du be enheten Stöd för upphandlingar att hjälpa och kommentera de upphandlingsdokument för intern konkurrensutsättning som du utarbetar utifrån standarddokumenten. Du kan också använda dina egna bilagor som en del av den interna upphandlingen, till exempel i fråga om dataskydd, eller utnyttja Hansels dokumentmallar fullt ut.
Alternativt kan du dra nytta av Hansels expertis på ett bredare plan med tjänsten tjänsten MinikisaPlus, där en projektledare, upphandlingsexpert och jurist från Hansel utses för att stödja förberedelserna av den interna konkurrensutsättningen inom välfärdsområdet. De hjälper dig att precisera din upphandling och ansvarar för genomförandet av din upphandlingsprocess. För Minikisaplus-uppdraget ingås ett särskilt avtal mellan välfärdsområdet och Hansel.
Vi uppmuntrar välfärdsområdena att föra en marknadsdialog med tjänsteleverantörer och funktionshindersorganisationer i interna upphandlingar.
Du kan läsa mer om anvisningarna för interna konkurrensutsättningar på fliken Anvisningar om minikonkurrensutsättning. De färdiga modelldokumenten för intern konkurrensutsättning finns på fliken Dokument. Observera att du måste vara inloggad på Hansel.fi för att se detaljerade anvisningar och dokument.
Du kan konkurrensutsätta tjänster genom gemensam upphandling med hjälp av följande metoder:
A) Val av tjänsteleverantör för en eller flera personer med funktionshinder eller grupper av personer med funktionshinder
B) Registermodell för tjänsteleverantörer
C) Separat avtalat tjänsteinnehåll (direktupphandling § 110)
D) Upphandling av tjänsteleverantör för att tillhandahålla tjänster i lokaler som ägs eller hyrs av välfärdsområdet
Leverantörens kontaktinformation
Tjänsteleverantörer som uppfyller kraven och deras tjänsteenheter godkänns med i den gemensamma upphandlingen under hela tiden som den pågår. En aktuell lista över tjänsteleverantörer finns i Cloudias elektroniska anbudssystem. Information om tjänsteleverantörer uppdateras också på fliken Leverantörer.
Kundsamarbete
Kundarbetsgrupp
I kundarbetsgruppen kan du påverka och skapa nätverk:
- En kundarbetsgrupp som inrättats för att utveckla den gemensamma upphandlingen sammanträder under hela avtalsperioden för den gemensamma upphandlingen.
- Kundarbetsgruppen är en bra plats för att utbyta erfarenheter och diskutera aktuella ämnen med andra välfärdsområden och sakkunniga.
- Vårt mål är att konstant förbättra de gemensamma upphandlingarna.
Överenskommelser i den gemensamma upphandlingen
I våra gemensamma upphandlingar har det redan ingåtts ett flertal överenskommelser.
Lämplighetskrav för avtalsleverantören
Tjänsteleverantören ska bland annat uppfylla följande lämplighetskrav:
- För att komma i fråga för gemensam upphandling måste kandidaten uppfylla skyldigheterna enligt lagen om offentlig upphandling.
- Kontroll av brottsregister utförs på medlemmar i tjänsteleverantörens förvaltnings-, lednings- och tillsynsorgan och på personer som utövar befogenheter att företräda, fatta beslut och kontrollera företaget.
- Kandidater ska ha en giltig licens, registrering eller affärsplan för den tjänst som ska inrättas.
- Anbudsgivare som lämnar in en anbudsansökan ska vara tillräckligt solventa, ha ekonomisk bärförmåga och betalningsförmåga för att kunna tillhandahålla de tjänster som omfattas av den gemensamma upphandlingen.
- Kandidatens ekonomiska situation ska vara 1–3 enligt riskklassificeringen i Suomen Asiakastieto Oy:s riskindikator. En kandidat med en riskkategori på nivå 4 får delta i upphandlingsförfarandet om han eller hon kan lämna en tillförlitlig redogörelse för de åtgärder som vidtagits för att förbättra solvensen.
- Kandidaten ska ha en ansvarsförsäkring med ett försäkringsbelopp på minst 500 000 euro.
- Om den tjänst som tillhandahålls i serviceenheten omfattar hälso- och sjukvård som tillhandahålls av hälso- och sjukvårdspersonal, måste serviceenheten också ha en patientförsäkring.
De detaljerade behörighetskraven för tjänsteleverantören anges i anbudsansökan.
Prissättning och prisförändringar
- Anbudsgivarna lämnar sina anbud på grundval av en intern konkurrensutsättning.
- Välfärdsområden har möjlighet att använda pristaksvillkor, men deras lämplighet och rimlighet måste utvärderas kritiskt, till exempel genom marknadsdialog.
- Våra prisändringsvillkor skyddar både välfärdsområdet och personen med funktionsnedsättning och är rimliga för både leverantörerna och välfärdsområdena.
- Förfarandet för prisändringar är centraliserat. Tjänsteleverantörerna kan lämna in motiverade prisändringsförslag till Hansel en gång om året i enlighet med den process och tidtabell som fastställts i den gemensamma upphandlingen. Hansel förbehandlar de föreslagna prisändringarna och de godkänns om välfärdsområdet också samtycker till ändringen.
Vill du bli tjänsteleverantör?
Vi accepterar alla tjänsteleverantörer som uppfyller lämplighetskriterierna.
Läs mer om upphandlingsannonsen i Hilma.
Lämna in din anbudsansökan i Cloudia Supplier Portal.
Fördelar för tjänsteleverantören
- Vi strävar efter att skapa förtroende på marknaden och en tydlig och mer konsekvent marknadsmiljö där affärs- och prisrisker kan minimeras. Vårt mål är att uppnå en marknadsmässig balans mellan välfärdsområden och tjänsteleverantörer.
- Vår uppgift är att se till att alla tjänsteleverantörer behandlas lika. Vår gemensamma upphandling tar hänsyn till små och medelstora företag, regionala tjänsteleverantörer, tjänsteleverantörer inom tredje sektorn och nya bostadstjänster som kommer att inrättas i framtiden.
- Det är lättare att svara på mer formbundet formulerade interna konkurrensutsättningar än på öppna konkurrensutsättningar, vilket sparar tid och kostnader.
- Vi erbjuder tjänsteleverantörer och välfärdsområden en så heltäckande servicemarknad som möjligt i hela Finland. Som företag kan du också hitta affärsmöjligheter utanför ditt eget välfärdsområde. Välfärdsområdena annonserar upphandlingar i sin region i interna konkurrensutsättningar.
- Vi uppmuntrar välfärdsområdena att föra en marknadsdialog med tjänsteleverantörer och funktionshindersorganisationer. Du kan också ge oss respons om hur den gemensamma upphandlingen fungerar. Vi håller också på att utveckla vår gemensamma upphandling för nästa avtalsperiod. Hansels roll är att fungera som en mellanhand mellan välfärdsområdena och tjänsteleverantörerna.
Du kan ansöka om att delta i den gemensamma upphandlingen under hela den tid som den pågår. Ju tidigare du ansöker, desto mer kallelser att lämna anbud får du.
Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in
Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig