Hyppää sisältöön

Boendetjänster för personer med funktionsnedsättning 2024–2028 DPS

Letar du efter en lösning för upphandling av boendetjänster för personer med funktionsnedsättning? 

Vi vill bidra till att stödja välfärdsområdenas upphandlingar och vi bereder för närvarande en ny gemensam upphandling av boendetjänster för personer med funktionsnedsättning. Den gemensamma upphandlingen kommer att finnas tillgänglig i slutet av året. 

Fördelar med gemensam upphandling 

  • Hansel sätter ramarna för den gemensamma upphandlingen och hanterar rutinerna centralt i bakgrunden.
    • Vi stöder våra kunder under hela avtalsperioden - även i svåra situationer!
    • Vi kan till exempel hjälpa dig att hantera prisökningar. 
    • Våra prisökningsvillkor skyddar både välfärdsområdet och invånaren och är rimliga för både leverantörer och kunder.
    • Vi sköter sanktionsutredningarna för dig. 
  • Välfärdsområdet behåller beslutanderätten i väsentliga upphandlingsrelaterade frågor.
    • Du kan hantera upphandlingen av boendetjänster enligt din egen strategi och vilja.
    • I minikonkurrensutsättningar kan du komplettera och anpassa de fördefinierade villkoren för en gemensam upphandling, så att upphandlingen uppfyller välfärdsområdets och invånarens behov.
  • Du behöver inte köpa allt genom gemensam upphandling
    • Du kan enkelt anlita gemensam upphandling som bara en del av ditt tjänstepaket. Så om du upptäcker att dina nuvarande avtal om bostäder för funktionshindrade inte täcker alla dina behov, kontakta oss!
  • I en kundarbetsgrupp kan du påverka 
    • Kundarbetsgruppen fungerar som en utvecklingsgrupp för gemensam upphandling under hela avtalsperioden. Det är en bra plats för att utbyta erfarenheter och diskutera aktuella frågor med andra välfärdsområden. 
  • Vår gemensamma tar också hänsyn till små och medelstora företag, regionala tjänsteleverantörer, tjänsteleverantörer från tredje sektorn och nya bostadstjänster som kommer att inrättas i framtiden.

Vad kan jag upphandla?

Föremålet för upphandlingen är boendeservice för utvecklingsstörda, gravt handikappade och handikappade i enlighet med socialvårdslagen (1301/2014), lagen om funktionshinderservice (675/2023) och lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda (519/1977). 

Tjänster som är föremål för upphandlingen omfattar bland annat:

  • Serviceboende med heldygnsomsorg 
  • Serviceboende med heldygnsomsorg för personer under 18 år med funktionshinder
  • Korttidsvård för både vuxna och personer under 18 år med funktionshinder (inklusive t.ex. ledighet för närståendevård)

I beredningen av den gemensamma upphandlingen beaktas den nya lagen om handikappservice.

Avtalsperiod

Vårt mål är att våra kunder ska kunna tillämpa avtalet från och med den 31.12.2024. Tidtabellen kommer att preciseras i kundarbetsgrupperna.

Det lönar sig att gå med

Den gemensamma upphandlingen av boendetjänster för funktionshindrade är en gemensam upphandling av sociala välfärdstjänster i enlighet med bilaga E till lagen om offentlig upphandling, som inte kräver samma slag av anslutning i förväg som till exempel ramavtal. Du kan alltså ansluta dig när som helst under avtalsperioden.

Vi rekommenderar emellertid att du ansluter dig tidigt för att få ut mesta möjliga av den gemensamma upphandlingen. När du ansluter dig får du information om till exempel ändringar i avtalet och andra aktuella frågor. En del av det material som diskuteras i klientarbetsgruppen är konfidentiellt och ges endast till klienter som har anslutit sig.

Gå med i den gemensamma upphandlingen längst upp till höger på sidan. Om du inte lyckas ansluta dig ber vi dig kontakta asiakaspalvelu@hansel.fi.

Vill du bli leverantör?

Vi godkänner alla leverantörer som uppfyller lämplighetskraven. Tilläggsinformation om DPS som upphandlingsförfarande! 

Fördelar för leverantören

  • Den offentliga sektorn är en värld av möjligheter — verkar en andel av en miljardmarknad intressant?
  • Elektroniska, formbundna konkurrensutsättningar är enkla jämfört med öppna konkurrensutsättningar.
  • Du kan komma med och erbjuda tjänster under hela den tid som DPS pågår

Läs förhandsannonsen i Hilma-tjänsten på adressen hankintailmoitukset.fi/sv/.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 31.12.2028

Avtalsperiod
31.12.2024 - 31.12.2028
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.12.2032
Verksamhetsmodell
Intern upphandling

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Ville Hannikainen

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Janne Väisänen

Kategorichef

janne.vaisanen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga