Vad kan jag köpa?
Det dynamiska inköpssystemet (DPS) omfattar utrustning som används för utskrift och elektronisk hantering av dokument och material, kringutrustning i anslutning till de ovanstående, färgämnen, tillbehör och reservdelar, leverans av produkter till kunder samt tjänster i anslutning till de produkter som skaffats genom avtalet.
Typiska produkter att köpa är t.ex.:
- Skrivare
- Multifunktionsskrivare
- Storbildsskrivare
- Klistermärkesskrivare
- Värmeskrivare
- Kortskrivare
- Etikettskrivare
- Mobila skrivare och fordonsskrivare
- Tempest-skyddade skrivare
- Utrustning planerad för hälso- och sjukvårdens användning och/eller andra specialskrivare som lämpar sig för en speciell användarmiljö
- Skrivare som monteras på fordon
- Skannrar och streckkodsskannrar
- 3D-skrivare
- Fax
- Färgämnen och andra tillbehör som hör till apparaterna
- Tillbehör och reservdelar till utskriftsutrustningen
- Nätverksadaptrar för skrivare och enfunktionsskrivare.
DPS är indelat i två kategorier. Kunden väljer en lämplig kategori för sin upphandling och riktar en anbudsförfrågan för DPS-intern konkurrensutsättning till leverantörerna i den kategorin.
Kategori 1: Skrivare och tillbehör
I kategori 1 är föremålet för upphandlingen utrustning och tillbehör som lämpar sig för ett visst användningsobjekt, användningsändamål eller en viss verksamhetsmiljö samt anskaffning av apparater av samma märke. Föremålet för upphandlingen är dessutom materialanskaffningar som gäller en viss tillverkares utrustning. Föremålet för upphandlingen är också specialskrivare och utrustning som kräver kundanpassning. Vanliga kopieringspapper omfattas inte.
Kategori 1 väljs till exempel av en kund som konkurrensutsätter en storbildsskrivare. Ett annat exempel skulle vara en kund väljer kategori 1 för att konkurrensutsätta 34 värmeskrivare installerade i fordonshyttar samt de tillbehör som behövs för användningen av dem.
Avtalsleverantörens lämplighetskrav
Leverantörerna har uppfyllt följande lämplighetskrav:
- Registrering i yrkes- och näringsregistret
- Betalning av skatter och pensionsförsäkringspremier
- Ekonomisk och finansiell situation
- Riskklassificeringen är minst 3
- I kategori 1 är omsättningen minst 2 miljoner euro
- Ansvarsförsäkring, som ska vara tillräcklig i förhållande till de risker som produktionen av tjänsterna medför.
- Teknisk prestationsförmåga och yrkesmässig kompetens
- Anbudsgivaren har tillgång till de i offerten angivna underleverantörernas resurser för att genomföra upphandlingen.
- Anbudsgivaren har erfarenhet av tillhandahållande av varor/tjänster under de senaste tre åren.
- I kategori 1 ska det finnas tre referenskunder till vilka leverantören till var och har levererat skrivare till ett värde av minst 20 000 € (moms 0 %)
- Anbudsgivaren eller dennes underleverantör iakttar miljövårdsåtgärder som omfattar de tjänster som upphandlingen avser. Avtalsvillkoren förutsätter att leverantörerna strävar efter att förbättra energieffektiviteten och miljövänligheten i sina produkter samt följa och övervaka frågor som rör bl.a. socialt ansvar och miljöansvar i produktionskedjan.
Se begäran om att ansluta sig för de fullständiga lämplighetsvillkoren.
Vill du bli leverantör?
Vi godkänner alla leverantörer som uppfyller lämplighetsvillkoren. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande och se mer i videon!
Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in
Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig