Hyppää sisältöön

Hyrning av personal inom vårdsektorn 2021–2025 DPS

Vi strävar efter att säkerställa god tillgång

Vår gemensamma upphandling erbjuder ett enkelt sätt att skaffa inhyrd personal inom social- och hälsovårdsbranschen. Du kan själv ställa krav på yrkesutbildade personer och deras yrkestitlar.

Leverantörsvalet görs per uppdrag, beställning eller order. Leverantörsvalet kan också göras för en längre period och vid behov kan upphandlingen delas upp i flera delar, vilket gör det möjligt att välja flera leverantörer. Leverantörsvalet kan till exempel göras med hjälp av Hansels Kisa-apuri. Kisa-apuri möjliggör en enkel minikonkurrensutsättning. Om du är leverantör, gå till avsnittet "Vill du bli leverantör?".

Fördelar med gemensam upphandling

  • Minskar kostnaderna för egen konkurrensutsättning
  • Konkurrenskraftiga priser
  • Kontraktsleverantörernas lämplighet har kontrollerats
  • Bra kontraktsvillkor

Hansels avtal erbjuder goda kontraktsvillkor som garanterar kundens intressen och som beaktar branschens särdrag.

Hela den gemensamma upphandlingen har byggts upp så att den möjliggör bästa möjliga tillgång till yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen.

Det administrativa arbetet har i betydande utsträckning överförts från kunderna till Hansel, bland annat straffregisterutdrag, utredningar enligt lagen om beställarens ansvar, hantering av underleverantörer med mera.

Genom att använda Hansels gemensamma upphandlingar kan du vända dig till Hansel även under kontraktsperioden om det till exempel skulle uppstå problem med den utvalda kontraktsleverantören.

Vad kan jag köpa?

Genom gemensam upphandling är det möjligt att skaffa yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdsbranschen som personaluthyrning:

  • Allmänläkare
  • Specialistläkare
  • Sjukskötare
  • Hälsovårdare
  • Tandläkare
  • Specialtandläkare
  • Munhygienister
  • Tandskötare
  • Fysioterapeuter
  • Primärskötare
  • Närvårdare
  • Talterapeuter
  • Musikterapeuter
  • Psykologer
  • Psykologer inom företagshälsovården
  • Företagshälsovårdsläkare
  • Farmaceuter
  • Provisorer
  • Socialarbetare
  • Psykiatriska sjukskötare
  • Psykoterapeuter

Kunden kan också hyra in andra än ovan nämnda yrkesutbildade personer inom social- och hälsovårdstjänsterna.

Vid personaluthyrning inom social- och hälsovården ska man beakta praxis och anvisningar som styr personalprocesserna inom den offentliga sektorn. Till skillnad från den privata sektorn finns det begränsningar i användningen av arbetskraft som hyrs ut av bemanningsföretag. Inhyrd arbetskraft kan inte användas för uppgifter som kräver utövande av offentlig makt.

Syftet med upphandlingen är dessutom distansmottagningstjänster med hjälp av digitala hjälpmedel. Anskaffningen av digitala distansmottagningar kräver noggrann planering och marknadsdialog. I dessa fall bör du även kontakta Hansel.

Avtalsleverantörens lämplighetskrav

Leverantörerna har uppfyllt följande lämplighetskrav:

  1. Registrering i yrkes- och näringsregistret
  2. Betalning av skatter och pensionsförsäkringspremier
  3. Ekonomisk och finansiell situation
  • Riskklassificeringen är minst RK 4
  • Omsättningen är minst 0,3 miljoner euro
  • Ansvarsförsäkring 0,5 miljoner euro
  1. Teknisk prestationsförmåga och yrkesmässig kompetens
  • Anbudsgivaren har tillgång till de i offerten angivna underleverantörernas resurser för att genomföra upphandlingen.
  • Anbudsgivaren har erfarenhet av tillhandahållande av varor/tjänster under de senaste tre åren samt referensleveranser på 0,2 miljoner euro för de tjänster som omfattas av föremålet för upphandlingen.

Se begäran om att ansluta sig för de fullständiga lämplighetsvillkoren.

Vill du bli leverantör?

Vi godkänner alla leverantörer som uppfyller lämplighetsvillkoren. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande och se mer i videon!

Fördelar

  • Den offentliga sektorn är en värld av möjligheter – skulle en bit av miljardmarknaden intressera dig?
  • E-upphandlingar i bestämt format är enkla jämfört med öppna anbudsförfaranden
  • Förutsägbarhet och färdig kundkrets (ramavtal)

Läs mer om begäran att delta i Hilma.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 31.12.2026

Avtalsperiod
10.11.2021 - 31.12.2026
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
30.09.2027
Verksamhetsmodell
Intern upphandling
Bra att veta
Tilaajavastuulaki
Utredningar enligt beställaransvarslagen gjorda

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Ekonomiskt ansvar

Kontroll av sanktioner

Vi genomför sanktionskontroller på alla leverantörer som deltar i gemensamma upphandlingar.

Tilaajavastuulaki

Utredningar enligt beställaransvarslagen gjorda

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Mari Riivari

Kategorichef

mari.riivari@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga