Hyppää sisältöön

Tunga fordon 2025–2029 Ramavtal

Den gemensamma upphandlingen ger dig möjlighet att köpa en mängd nya och begagnade lastbilar, lastbilssläp och kombinerade fordon med tjänster (inklusive utrustning och underhåll). Du kan utrusta fordonen efter dina behov, till exempel för:

  • olika ändamål som plogning, sandning, saltning, tvätt, jordförflyttning eller andra transportändamål
  • som utbildningsfordon eller
  • som brandutryckningsfordon, till exempel släckningsfordon.

Fördelar med gemensam upphandling

  • Flera olika fordonsmärken för olika kundbehov
  • Du kan utrusta fordon för att passa dina behov
  • Bra och heltäckande avtalsvillkor
  • Konkurrensutsatta priser för individuella upphandlingsbehov
  • Du kan anmäla dig till en kundarbetsgrupp som diskuterar upphandling av tunga fordon och relaterade tjänster med andra upphandlingssakkunniga. Du kan också påverka innehållet i den gemensamma upphandling som läggs ut på anbud.
  • Minska kostnaderna och riskerna som din anbudsprocess medför
  • Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga
  • Avtalsleverantörernas lämplighet har kontrollerats
  • Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden (till exempel intressebevakning för kunden och leverantörshantering)

Vad kan jag upphandla?

Den gemensamma upphandlingen Tunga fordon består av fyra ramavtal:

Medeltunga lastbilar (preliminär)

Ramavtalet för medeltunga lastbilar gäller upphandling av fordon som omfattas av fordonsklassificeringen i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858 

  • nya och begagnade medeltunga lastbilar i kategorierna N2- och N2G med en bruttovikt på mer än 7 ton men högst 12 ton, och
  • Nya och begagnade medeltunga lastbilar i kategorierna N3 och N3G med en totalvikt på upp till 16 ton. 

Föremål för upphandlingen är också reservdelar och utrustning för de ovan nämnda lastbilarna.

Ramavtalet omfattar också, på frivillig basis, nya och begagnade bussar i kategorierna M3 och M3G med en bruttovikt på upp till 16 ton, inklusive reservdelar och utrustning.

Ramavtalet för medeltunga lastbilar omfattar underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och utbildning för medeltunga lastbilar och fordonskombinationer av medeltunga lastbilar och släpvagnar av olika märken, samt underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och utbildning för medeltunga lastbilar. 

Ramavtalet omfattar också, som tillvalstjänster, underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och utbildning av bussar i kategorierna M3- och M3G med en bruttovikt på upp till 16 ton. 

Avtalsperiod och antal leverantörer

Ramavtalet har en preliminär avtalsperiod på fyra år. Upphandlingsavtal får inte gälla längre än 24 månader efter det att ramavtalet upphört att gälla och får endast ingås under ramavtalets giltighetstid. Högst fyra leverantörer kommer preliminärt att väljas ut för ramavtalet. Kunder som har anslutit sig till ett ramavtal genomför sina inköp genom att konkurrensutsätta leverantörer som valts ut under ramavtalet. 

Tunga lastbilar (preliminärt)

Upphandlingen av tunga lastbilar under ramavtalet för tunga lastbilar riktar sig till tunga lastbilar i kategorierna N3- och N3G med en bruttovikt överstigande 16 ton, enligt fordonsklassificeringen i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858. Föremål för upphandlingen är också reservdelar och utrustning för de ovan nämnda lastbilarna.

Ramavtalet omfattar också, på frivillig basis, nya och begagnade bussar i kategorierna M3- och M3G med en bruttovikt på upp till 16 ton, inklusive reservdelar och utrustning.

Ramavtalet för tunga lastbilar omfattar även tjänster för underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och driftutbildning samt tjänster för underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och driftutbildning för kombinationer av tunga lastbilar och släpvagnar av olika märken.

Ramavtalet omfattar också, som tillvalstjänster, underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och utbildning av förare av bussar i kategorierna M3- och M3G med en bruttovikt på mer än 16 ton. 

Avtalsperiod och antal leverantörer

Ramavtalet har en preliminär avtalsperiod på fyra år. Upphandlingsavtal får inte gälla längre än 24 månader efter det att ramavtalet upphört att gälla och får endast ingås under ramavtalets giltighetstid. Högst fyra leverantörer kommer preliminärt att väljas ut för ramavtalet. Kunder som har anslutit sig till ett ramavtal genomför sina inköp genom att konkurrensutsätta leverantörer som valts ut under ramavtalet. 

Taktiska lastbilar (preliminärt)

Ramavtalet för taktiska lastbilar gäller upphandling av fordon som omfattas av fordonsklassificeringen i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858

  • nya och begagnade taktiska lastbilar i kategorierna N2- och N2G med en bruttovikt på mer än 7 ton men högst 12 ton, och
  • Nya och begagnade taktiska lastbilar i kategorierna N3- och N3G med en bruttovikt på mer än 12 ton.

Föremål för upphandlingen är också reservdelar och utrustning för de ovan nämnda lastbilarna.

För registrering av taktiska lastbilar kan undantag som beviljats militärfordon användas, vilket kan vara standarderna för militärfordon i EU och/eller den finska Försvarsmaktens undantag för registrering av fordon i Finland.

Ramavtalet för taktiska lastbilar omfattar även tjänster för underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och driftutbildning samt tjänster för underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och driftutbildning för kombinationer av taktiska lastbilar och släpvagnar av olika märken. 

Avtalsperiod och antal leverantörer

Ramavtalet har en preliminär avtalsperiod på fyra år. Upphandlingsavtal får inte gälla längre än 24 månader efter det att ramavtalet upphört att gälla och får endast ingås under ramavtalets giltighetstid. Högst fyra leverantörer kommer preliminärt att väljas ut för ramavtalet. Kunder som har anslutit sig till ett ramavtal genomför sina inköp genom att konkurrensutsätta leverantörer som valts ut under ramavtalet. 

Släpvagnar för lastbilar (preliminärt)

Ramavtalet för Släpvagnar för lastbilar gäller upphandling av fordon som omfattas av fordonsklassificeringen i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2018/858 

  • nya och begagnade släpvagnar till lastbilar i kategori O3 med en bruttovikt på mer än 3,5 ton men högst 10 ton, och 
  • nya och begagnade släpvagnar till lastbilar i kategori O4 med en totalvikt på mer än 10 ton.

Föremål för upphandlingen är dessutom reservdelar och utrustning till de ovan nämnda släpvagnarna.

Ramavtalet för släpvagnar för lastbilar omfattar även tjänster för underhåll, service, reparation, utrustning, dokumentation, leverans, inspektion och driftutbildning.

Avtalsperiod och antal leverantörer

Ramavtalet har en preliminär avtalsperiod på fyra år. Upphandlingsavtal får inte gälla längre än 24 månader efter det att ramavtalet upphört att gälla och får endast ingås under ramavtalets giltighetstid. Högst fyra leverantörer kommer preliminärt att väljas ut för ramavtalet. Kunder som har anslutit sig till ett ramavtal genomför sina inköp genom att konkurrensutsätta leverantörer som valts ut under ramavtalet. 

Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (pdf) (på finska).

Avtalsperiod

Vårt mål är att våra kunder som anslutit sig till ramavtalet ska kunna tillämpa i juli 2025. Avtalstiden är två år. Hansel kan fortsätta avtalsperioden med högst två optionsperioder ett år.

Anslut dig i tid

Anslut dig till ramavtalet senast den 15.1.2025 uppe till höger på sidan. Ramavtalet kan tillämpas endast av kunder som anslutit sig innan upphandlingsannonsen publicerades. Anslut dig alltså i god tid!

Du kan börja göra inköp genom ramavtalet antingen i början av avtalsperioden eller senare under avtalsperioden (till exempel efter att din organisations egna gällande upphandlingsavtal har upphört).

När du ansluter dig begär vi en uppskattning det totala värdet av de kommande upphandlingarna. Uppgiften förutsätts numera i alla offentliga upphandlingsannonser och vi hjälper er vid behov med att ta fram en uppskattning. 

Efter anslutningen kommer vi att skicka ett upphandlingsformulär till kunderna där vi ber dem att ange fördelningen av det totala uppskattade värdet i euro vid anslutningen per ramavtal (medeltunga lastbilar, tunga lastbilar, taktiska lastbilar och lastbilssläp). Under avtalsperioden kan du endast anlita ramavtal som du anger det uppskattade värdet för i upphandlingsformuläret. Det uppskattade värdet gäller för hela avtalsperioden, dvs. fyra år. I materialet om anbudsbegäran anges per ramavtal vilka kunder som kan dra nytta av ramavtalet under avtalsperioden. Vi ger närmare instruktioner om hur du besvarar frågorna i materialet för upphandlingsformuläret.

Om du inte lyckas ansluta dig ber vi dig kontakta asiakaspalvelu@hansel.fi.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 15.01.2025

Avtalsperiod
01.07.2025 - 30.06.2029
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
30.06.2031
Verksamhetsmodell
Förenklad konkurrensutsättning, upphandlingslag 1397/2016

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Nantte Luoma

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Mika Saarinen

Kategorichef

mika.saarinen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga