Hyppää sisältöön

Flytande gas (LNG) 2025–2027 (2029) Ramavtal

Välkommen att delta i upphandlingen av flytande naturgas (LNG) som upphandlas enligt upphandlingslagen.

Fördelar med gemensam upphandling 

  • Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga
  • Du minskar arbetet och kostnaderna som beror på det egna anbudsförfarandet
  • Geografiskt väl tillgängliga tjänster
  • Du kan enkelt beställa produkter direkt från den eller de utvalda leverantörerna utan att själv behöva genomföra en upphandling
  • Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden

Vad kan jag upphandla? 

Med hjälp av det här ramavtalet kan du köpa flytande naturgas (LNG). Vi har som mål att ge dig möjlighet att lämna anbud på en leverantör som du kan beställa LNG levererad direkt till fartyg i hamn av. Leveransdestinationerna i ramavtalet kan fördelas på fler leverantörer om inte alla i Finland verksamma LNG-leverantörer effektivt kan distribuera LNG till alla hamnar. Vi strävar också efter att möjliggöra leverans av flytande biogas (LBG).

I samband med förberedelsen av upphandlingen kartlägger vi också våra kunders intresse av att köpa LNG för lagring på land. Om du är intresserad av att köpa LNG för fartyg som inte är hamnbaserade,  vänligen kontakta kategorichef Juha-Pekka Paunu som förbereder upphandlingen (juha-pekka.paunu@hansel.fi).

Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (pdf) (på finska).

Avtalsperiod 

Vårt mål är att avtalet ska kunna tillämpas från och med den 1 juni 2025, omedelbart efter utgången av det tidigare motsvarande ramavtalet Leveranser av flytande naturgas (LNG), leveranser 2021–2023 (2025). 

Anslut dig i tid

Anslut dig till ramavtalet senast den 30.11.2024 uppe till höger på sidan. Ramavtalet kan tillämpas endast av kunder som anslutit sig innan upphandlingsannonsen publicerades. Anslut dig alltså i god tid!

Du kan börja göra inköp genom ramavtalet antingen i början av avtalsperioden eller senare under avtalsperioden (till exempel efter att din organisations egna gällande upphandlingsavtal har upphört).

När du ansluter dig begär vi en uppskattning det totala värdet av de kommande upphandlingarna. Uppgiften förutsätts numera i alla offentliga upphandlingsannonser och vi hjälper er vid behov med att ta fram en uppskattning. 

Vi skickar ett upphandlingsformulär till kunder som har anslutit sig till ramavtalet och ber om mer detaljerade uppskattningar av anlitandet av det framtida avtalet. Vi behöver svaren i upphandlingsenkäten för att kunna förbereda en noggrannare anbudsbegäran.

Vi räknar med att skicka ut anbudsförfrågan i oktober. I frågeformuläret specificeras dina upphandlingsbehov med några ytterligare frågor. 

Kontakta oss om du inte kan ansluta dig asiakaspalvelu@hansel.fi.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Avtalsperiod
01.06.2025 - 31.05.2027
Verksamhetsmodell
En leverantör

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Toni Salo

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Pasi Tainio

Kategorichef

pasi.tainio@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga