Hyppää sisältöön

Laboratoriematerial, -kemikalier och utrustning 2023–2027 DPS

Fördelar med upphandlingen

  • Sänkta kostnader för den egna upphandlingen
  • Minimiupphandlingen genomförs med hjälp av färdiga modeller. De grundläggande kraven gällande produkterna har redan bestämts i föremålet för DPS-upphandlingen. Dessutom har det tagits fram modellkrav för en stor del av produkterna i bilagan Tuotteet ja hinnat. 
  • Lagstiftningen inom området har beaktats i beskrivningen av föremålet för upphandlingen.
  • De för systemet godkända leverantörernas bakgrunder har kontrollerats.
  • Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden (t.ex. möjlighet till upphandlingskonsultering i miniupphandlingar, intressebevakning och leverantörshantering för kunden)
  • Goda avtalsvillkor.

Vad kan jag upphandla?

Föremål för det här dynamiska upphandlingssystemet är material, kemikalier och utrustning liksom anknytande tjänster.

Produkterna som är föremål för upphandlingen ingår i följande produktgrupper:

  1. Laboratoriematerial 
    • Glasmaterial
    • Plastmaterial och annat material
    • Mikrobiologi och cellodlingsmaterial
    • Filtermaterial
    • Kromatografimaterial
    • Mekaniska och elektroniska pipetter och passande spetsar
    • Transport-, förvarings- och avfallskärl samt steriliseringsmaterial
    • Renrumsprodukter
    • Provtagningsmaterial för kliniska laboratorier
    • Övrigt laboratoriematerial
  2. Laboratoriekemikalier
    • Baskemikalier och specialkemikalier
    • Reagenser och kitt
  3. Anordningar som används i laboratorier
    • Anordningar som används allmänt i laboratorier
    • Kylanordningar och förvaring av kemikalier

Vid sidan om laboratoriematerial, -kemikalier och .anordningar kan kunden köpa följande tjänster: 

  • Stödtjänster (kundansvarig, kundbetjäning, tekniskt produktstöd)
  • Produktutbildning och utbildning i användning
  • Leverantörens nätbutik
  • Beredskapslagringstjänst (buffertlager)
  • Framplockning (påfyllnadstjänst)
  • Service- och kalibreringstjänst för pipetter
  • Tjänster som stöder användningen (installering, reparering och service)
  • Återvinningstjänst (tjänst för produktens livscykelsslut)
  • Eventuella andra tjänster i anslutning till produkter, till exempel kalibrering av mätinstrument eller kemikalieförteckningen som hör till arbetsgivarens skyldigheter

Närmare information om den gemensamma upphandlingens innhåll får du i bilagan "Dynaamisen hankintajärjestelmän kohde” på mellanfliken Dokument (på finska).

Avtalsperiod

Den gemensamma upphandlingens avtalsperiod är 1.5.2023–31.12.2027.

Leverantörer som uppfyller kraven godkänns i DPS under hela den tid den tid som systemet är i kraft.

Kundens upphandlingsavtal kan gälla i kraft högst fem (5) år och maximalt fram till och med den 31.12.2031.

Avtalsleverantörens lämplighetskrav 

Avtalsleverantörerna har uppfyllt följande lämplighetskrav:

  1. Registrering i handelsregistret
  2. Betalning av skatter och pensionsförsäkringsavgifter
  3. Finansiell och ekonomisk ställning
    • Riskklassificering minst 3 i Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering Riskmätaren 
    • Omsättningen minst 500 000 euro.
    • Ansvarsförsäkringen är 500 000 euro.
  4. Teknisk prestationsförmåga och yrkeskompetens
    • Anbudsgivaren har erfarenhet av att leverera de produkter som utgör föremål för upphandlingen under de tre senaste åren. Det sammanlahda värdet av leveranserna är minst 400 000 euro. 
    • I leveransen av produkter som utgör föremål för upphandlingen iakttas kvalitetssäkringsåtgärder.

De detaljerade lämplighetskraven anges i deltagarbegäran.

Observera att enligt upphandlingsvillkoren i denna gemensamma upphandling ska kunden anmäla fel inom fem (5) vardagar efter att han eller hon har upptäckt dem eller borde ha upptäckt dem. 

Vill du bli leverantör?

Vi godkänner alla leverantörer som uppfyller lämplighetskraven. Läs mer om DPS som upphandlingsförfarande, du får mer information i videon! 

Tilläggsinformation om DPS som upphandlingsförfarande:

Hur ser ett dynamiskt inköpssystem (DPS) ut?

Fördelar för leverantören

  • Elektroniska, formbundna upphandlingar är enkla jämfört med öppna upphandlingar
  • Du kan komma med och erbjuda tjänster under hela den tid som DPS pågår

Upphandlingsannonsen för Laboratoriematerial, -kemikalier och utrustning 2023-2027 2023-2027 (DPS) har publicerats här.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 31.12.2027

Avtalsperiod
01.05.2023 - 31.12.2027
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.12.2031
Verksamhetsmodell
Intern upphandling

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Miljöansvar
  • Socialt ansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Kirsi Kujanpää

Kategorichef

kirsi.kujanpaa@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga