Hyppää sisältöön

Sakkunnigtjänster inom cybersäkerhet och dataskydd 2025–2031 DPS

Denna gemensamma upphandling är en fortsättning på det dynamiska upphandlingssystemet för Informationshantering och digital säkerhet 2021–2026 (DPS)

Genom denna DPS kan du skaffa experttjänster relaterade till cybersäkerhet, dataskydd och informationshantering. 

Tjänsterna inkluderar initialt: 

  • Experttjänster för cybersäkerhet, till exempel: 
  • Ledning och strategisk utveckling av digital säkerhet
  • Riskhantering, affärskontinuitet och beredskapshantering
  • Hantera, utveckla och säkerställa informationssäkerhet
  • Planera, producera och implementera cybersäkerhetsstrategin samt utveckla och stödja aktiviteter i enlighet med lagstiftningen
  • Utvärdering, utveckling och implementering av informationsnätverk, molntjänst och enhetssäkerhet
  • Identifiera, bedöma, förbereda och bekämpa hot som skapas av framväxande teknologier (t.ex. artificiell intelligens).
  • Nulägesundersökningar, skapa en situationsbild, utbildning, utveckla processer och praxis

Expertdataskyddstjänster, till exempel: 

  • Utveckling av verksamhet i enlighet med dataskyddsförordningen och annan dataskyddslagstiftning
  • Dokumentation, fullgörande av bevisskyldighet, konsekvensbedömning och utveckling av processer, ansvar och organisation relaterade till dataskydd
  • Utveckling och implementering av kryptering av personuppgifter
  • Aktuella statusundersökningar (t.ex. vilka personuppgifter som behandlas, lokalisering av data, datas kriticitet, organisation av databehandling), identifiering av utvecklingsbehov

Experttjänster för informationshantering, till exempel:

  • Uppfylla datahanteringslagens krav och initiera, planera, organisera, utveckla och stödja aktiviteter i enlighet med datahanteringslagen
  • Skapande, implementering, underhåll, utveckling av informationshanteringsmodellen, inkl. implementera uppdateringsmodellen och relationsbeskrivningar för processer och informationssystem
  • Bedömning av nuläget i förhållande till kraven, bedömning av informationshanteringsmodellen i bruk, underhåll och utveckling, identifiering av utvecklingsåtgärder och t.ex. utveckling av databehandling

Ett dynamiskt upphandlingssystem, det vill säga DPS, planeras som verksamhetsmodell, liknande den nuvarande gemensamma upphandlingen. Gemensam upphandling riktar sig till alla våra kunder. 

Vårt mål är att den gemensamma upphandlingen ska kunna användas av våra kunder den 1 oktober 2025. Tidsplanen kommer att förfinas under 2025. 

Redan nu kan du anmäla ditt intresse för den framtida gemensamma upphandlingen genom att använda knappen "Jag vill ha mer information" till höger, så lägger vi till dig på e-postlistan för gemensamma upphandlingar. Vi skickar ytterligare information så snart upphandlingsförberedelserna fortskrider. 

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Avtalsperiod
01.10.2025 - 30.04.2031
Verksamhetsmodell
Intern upphandling

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Jussi Känsälä

Kategorichef

jussi.kansala@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga