Fördelar med gemensam upphandling
- Färdigt konkurrensutsatta förmånliga priser på de produkter som kunderna använder mest
- Ansvarsfullheten har beaktats
- Ett brett sortiment med ansvarsfullt producerade produkter
- Minimikraven för ansvar enligt Code of Conduct är bindande för leverantören och gäller hela leveranskedjan.
- Hansel övervakar att prisnivån bibehålls och att produkterna är tillgängliga under hela avtalsperioden
- Hansel ansvarar för avtalshanteringen under hela avtalsperioden
- Hansel stöder kunderna under hela avtalsperioden
- Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga
Vad kan jag upphandla?
Föremål för upphandlingen är sådana skolmaterial som mest används bland annat i daghem, skolor och servicehus samt beställnings- och leveranstjänster i anslutning till dessa.
Du hittar en mer detaljerad beskrivning av de produkter som ingår i upphandlingen i denna bilaga.
Föremål för upphandlingen är inte bland annat möbler, leksaker, spel, idrottsredskap, programmerings- och robotikprodukter och inte heller naturvetenskapliga undervisningstillbehör.
Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (på finska).
Ladda ner beställningsanvisningen för skolor och förskolor här.
Avtalsproduktutbud
Avtalsproduktutbudet består av ett grundläggande produktutbud och ett kompletterande utbud.
Det grundläggande produktutbudet innehåller jämförelseprodukterna som leverantören erbjuder i anbudstävlingen och därmed parallella produkter. Det grundläggande produktutbudet omfattar ett övergripande utbud av de produkter som kunderna beställer mest av och syftet är att fastställa vilka produkter som ska erbjudas kunden och dess prisnivå. Om det i det grundläggande produktutbudet inte ingår produkter som behövs har du också tillgång till ett kompletterande produktutbud som igen består av andra produkter i produktgrupperna som är föremål för upphandlingen.
Produkterna i det grundläggande produktutbudet finns i leverantörens beställningssystem. Produkterna i det grundläggande produktutbudet är märkta med ”W” i leverantörens. Koncentrera allt efter möjlighet alltid upphandlingarna till förmånliga produkterna i det grundläggande produktutbudet så att er organisations upphandlingar gäller de konkurrensutsatta produkterna och så att ni får ekonomisk nytta av ramavtalet.
Om det fastställs kvalitetsproblem i beställda produkter ska du lämna in en reklamation till leverantören. Kontakta också Hansel om kvalitetsproblemen är omfattande eller om leverantören inte ersätter en produkt som konstaterats vara av dålig kvalitet eller felaktig. Hansel följer med reklamationerna som gäller det grundläggande produktutbudet och produkternas kvalitet och kommer vid behov överens om produktbyte med leverantörerna.
Prover
Om du måste säkerställa att produkten i leverantörens utbud lämpar sig för ert användningssyfte kan du beställa prover i leverantörens kundtjänst.
Du kan beställa prover bland produkterna i följande produktgrupper:
- häften
- lim
En beställning av prover utgörs som mest av produktens minsta möjliga försäljningsparti. Leverantören kan debitera ett pris i enlighet med ramavtalet för produkten för provet men inte kostnader för leveransen.
Du kan genomföra en beställning av prover per år. Beställningen av prover kan innehålla prover av flera olika produkter. Leveranstiden för prover är högst sju dagar.
Avtalsperiod
Avtalsperiod för den gemensamma upphandlingen är 1.1.2024–31.12.2025. Hansel har dessutom har möjlighet att fortsätta avtalsperioden med högst två optionsperioder på ett år.
Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in
Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig