Hyppää sisältöön

Kameraövervakningssystem DPS

Nyttor

  • Minikonkurrensutsättningar är snabbare och enklare än öppna konkurrensutsättningar eftersom Hansel har i förväg säkerställt leverantörernas lämplighet (bl.a. företagets ekonomiska ställning och omfattande referenser gällande leveranser av motsvarande tjänster). Hansel har också granskat DPS-leverantörernas straffregisterutdrag på dina vägnar.
  • Du sparar tid och besvär jämfört med en öppen konkurrensutsättning: minitävlingarna utförs elektroniskt med hjälp av färdiga dokumentmallar.
  • Hansels sakkunniga stöder dig vid minikonkurrensutsättningen: vi kan bl.a. kommentera dokumenten innan de publiceras.
  • Avtalsvillkoren är förmånliga för kunden, och vid behov får kunden stöd för leverantörsförvaltningen under avtalsperioden. 

Vad kan jag upphandla?

Det dynamiska inköpssystemet har indelats i klasser 1–5. Föremålet för det dynamiska inköpssystemet i klass 3 är följande säkerhetstekniska system och utrustning:

Kameraövervakningssystem

Med hjälp av kameraövervakningssystem övervakas och inspelas verksamheten i de utrymmen och hos de objekt som ska skyddas. Därtill kan kameraövervakningssystemen utnyttjas för sådana användningsändamål som kunden separat bestämt, till exempel för ansiktsigenkänning, räkning av antalet deltagare samt igenkänning av registreringsskyltar. Med kameraövervakningssystem kan övervakningen utföras på följande nivåer:

Övervakningen kan utföras aktivt från ett lokalt kontrollrum eller från ett fjärran videokontrollrum via fjärranslutningar, till exempel på basis av rörelsedetektionssignaler (larm), då kontrollrummets personal ansvarar för fortsatta åtgärder på grund av i förväg definierade åtgärdsinstruktioner.  

Övervakningskamerans bild kan inspelas enligt principen 24/7 eller endast då kameran upptäcker rörelse inom det övervakade området. Med hjälp av övervakningskamerainspelningar kan man till exempel sträva efter att klara upp brott eller olyckor som redan har hänt.

Ett kameraövervakningssystem kan exempelvis bestå av följande produkter:

  • Servrar, inspelningsapparater
  • Kringutrustning till kamerasystemet, till exempel videosändare och videomottagare, strömkällor, dekodrar och enkodrar
  • Krypteringsenheter mellan utomhuskameror och nätet
  • Fackverksmaster
  • Apparatskåp, apparatfläkt, jordskena, termostat, kabelstyrspakar (vertikala/horisontala), filtrerande övervakningskameror, videohanteringsprogram och inspelningsapparater, client-arbetsstationer, switch, kabeldragningar och dataöverföringsförbindelser

Användning av ett kameraövervakningssystem kan förutsätta att man upphandlar tillhörande licenser och användarrättigheter.

Kunden ska mer detaljerat definiera föremålet för upphandlingen samt kraven på kameraövervakningssystemet i en intern konkurrensutsättning inom det dynamiska inköpssystemet.

Föremålet för det dynamiska inköpssystemet omfattar också följande tjänster som hänför sig till kameraövervakningssystem:

  • Konsultation och planering
  • Installationstjänster
  • Dokumentationstjänster
  • Garantiunderhåll
  • Reparationsunderhållstjänst
  • Förebyggande underhållstjänst
  • Huvudanvändartjänster
  • Kamerarunda
  • Bildövervakning med larmfunktion
  • Tjänster för stöd och upprätthållande av programvaror
  • Programmeringsarbete
  • Utbildning och fortbildning

Hur ska jag upphandla?

Verksamhetsmodellen är dynamiskt inköpssystem, dvs DPS.

Du väljer en leverantör som passar dina behov i en minikonkurrensutsättning inom DPS bland de leverantörer som har godkänts i DPS (”Intern konkurrensutsättning inom det dynamiska inköpssystemet”).

Varje intern upphandling inom DPS ska konkurrensutsättas. Minikonkurrensutsättningen genomförs elektroniskt i Cloudia och det finns färdiga dokumentmallar som du kan redigera behändigt så att de motsvarar din organisations behov. Mer detaljerade anvisningar hittar du på Anvisningar för minikonkurrensutsättning-fliken.

Det lönar sig att ansluta sig

Även om det inte är nödvändigt att ansluta sig i dynamiska inköpssystem (DPS) rekommenderar vi ändå varmt att göra så. Genom att ansluta dig till DPS på sidans högra överkant kommer du att få information till exempel om ändringar gällande avtalet samt om andra aktuella ärenden.

Avtalsleverantör

Avtalsleverantörerna har uppfyllt följande lämplighetskrav:

  • Registrering i yrkes- och näringsregister
  • Betalning av skatter och pensionsförsäkringsavgifter
  • Finansiell och ekonomisk ställning
    • Riskklassificering: riskklass minst 4. Om riskklassen är 4 krävs det att leverantören lägger fram en tillförlitlig utredning av de åtgärder som denne vidtar eller har vidtagit för at förbättra riskklassen
    • Ansvarsförsäkring på minst 1 000 000 euro
  • Uppfyllelse av referenskraven
  • Kvalitets- och miljöcertifikat

Se begäran om att ansluta sig för de fullständiga lämplighetsvillkoren.

Vill du bli leverantör?

Vill du bli leverantör i DPS Säkerhetstekniska system och utrustning? Gå och kika på upphandlingsannonsen i Hilma. Det dynamiska inköpssystemet är indelat i fem klasser. Leverantören kan lämna in en deltagningsansökan antingen i en klass eller i flera klasser.

Du, kund som är intresserad av upphandlingen Säkerhetstekniska system och utrustning 2021 – 2025, vill du veta vilka leverantörer som är med? Logga in i vår webbtjänst så kommer du åt en lista över deltagande leverantörer, får mer detaljerad information om upphandlingen samt tips om genomförande av en egen konkurrensutsättning.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Avtalsperiod
22.03.2021 - 31.03.2025
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
31.03.2035
Verksamhetsmodell
Intern upphandling
Tilaajavastuulaki
Utredningar enligt beställaransvarslagen gjorda

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Miljöansvar
  • Ekonomiskt ansvar

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Tilaajavastuulaki

Utredningar enligt beställaransvarslagen gjorda

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om upphandlingen

Harri Ojala

Kategorichef

harri.ojala@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga