Hyppää sisältöön

Biluthyrning och minileasingtjänster 2025 (00708) Ramavtal

Biluthyrning och minileasing för ett brett spektrum av behov

Vi erbjuder möjligheten att använda ett konkurrensutsatt ramavtal av biluthyrnings- och minileasingtjänster som uppfyller olika mobilitetsbehov på ett kostnadseffektivt och flexibelt sätt. Med våra tjänster kan du optimera din fordonspark utan långsiktiga förbindelser, vilket frigör resurser för organisationens kärnverksamhet. Läs mer om tjänsterna nedan.

Fördelar med gemensam upphandling

  • Du får en konkurrenskraftig och tillförlitlig upphandlingslösning: Dra nytta av ett brett utbud av mer kundvänliga avtalsvillkor och konkurrenskraftiga priser jämfört med de allmänna villkoren i branschen.
  • Flexibilitet: Anpassa enkelt antalet fordon efter dina behov.
  • Kostnadseffektivitet: Du får kostnadseffektiv tillgång till bilar utan en stor initial investering, så att du bara betalar för de tjänster du behöver – inga oväntade kostnader.
  • Administrativ enkelhet: Biluthyrningsföretag tar hand om bland annat bilunderhåll och försäkring.
  • Riskhantering: Inga bekymmer med värdeminskning eller återförsäljning. Du kan snabbt få ett ersättningsfordon om det skulle uppstå problem.
  • Stort urval och snabb tillgänglighet: Ett brett utbud av fordon för olika behov - snabbt och flexibelt tillgängliga.
  • Modern teknik, säkerhetsfunktioner och miljövänlighet: Bilarna är relativt nya, ofta mindre än två år gamla. Det finns också helt elektriska fordon (BEV) och laddhybridfordon (PHEV).
  • Geografiskt tillgängliga tjänster
  • Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden (t.ex. intressebevakning för kudnen och leverantörshantering).

Vad kan jag upphandla?

Via ramavtalet kan du få biluthyrnings- och minileasingtjänster med tilläggstjänster i Finland. Du får tillgång till en mängd olika bilar till låga hyrespriser och med mer kundvänliga avtalsvillkor. Du kan ha en bil från en dag till flera månader (upp till 24 månader) – med omfattande tilläggstjänster om du vill.

Du kan effektivisera din organisations fordonsprocess genom att använda ett ramavtal som komplement till inköp, underhåll och finansiell leasing av fordon. Ramavtalet erbjuder heltäckande och enkla lösningar för till exempel några månaders projektbehov, mellanliggande skeden i olika upphandlingsavtal eller väntetiden på en ny bil. Ur vårt omfattande sortiment kan du snabbt och enkelt få bilar till olika delar av Finland.

Genom att använda billiga hyrbilar istället för egna bilar kan din organisation i många fall också minska beloppet för kilometerersättningar. Samtidigt får du tillgång till ett omfattande utbud av tjänster, inklusive bilar med låga utsläpp och moderna bilar.

Fordonskategorier som omfattas av ramavtalet (specificeras allteftersom förberedelserna fortskrider):

  • Fordonskategori 1 Små bilar
  • Fordonskategori 2 Liten medelklass
  • Fordonskategori 3 Stor medelklass
  • Fordonskategori 4 Stora bilar
  • Fordonskategori 5 Stadsjeepar
  • Fordonskategori 6 Fyrhjulsdrivna SUV:ar och fyrhjulsdrivna minibussar
  • Fordonskategori 7 Stora minibussar och skåpbilar
  • Fordonskategori 8 Paketbilar
  • Fordonskategori 9 Stora paketbilar
  • Fordonskategori 10a. Lastbilar (valfri fordonskategori)
  • Fordonskategori 10b. Pickupbilar (valfri fordonskategori)
  • Fordonskategori 10c. Lätta släpvagnar (valfri fordonskategori)

Viktiga tjänster (specificeras när förberedelserna fortskrider):

  • Biluthyrning för 1–3 dagar, 4–6 dagar, 7–14 dagar och 15–30 dagar.
  • Mini-leasing för en hyresperiod på 31 dagar–3 månader, över 3 månader–6 månader, över 6 månader–12 månader, över 12 månader–18 månader och över 18 månader–24 månader.
  • Det finns också laddbara hybridbilar (PHEV) und helt elektriska fordon (BEV).

Viktiga tilläggstjänster specificeras allteftersom förberedelserna fortskrider):

  • Leverans- och upphämtningsservice: Uthyrningsföretaget kommer att leverera bilen till den plats som hyrestagaren väljer i Finland och/eller hämta bilen från den plats som hyrestagaren väljer i Finland. 
  • Avlämningsservice: Hyrestagaren får återlämna bilen på annan plats än den där den hämtades/levererades. 
  • Tankning av bränsle: Hyrestagaren kan också lämna tillbaka bilen med låg bränsletank. Då tar uthyrningsföretaget hand om tankningen efter hyresperiodens slut. Tilläggstjänsten gör att hyrestagaren kan få en enda faktura som omfattar både hyrespriset och bränslepriset. Det kan till exempel underlätta hanteringen av resefakturan inom kundens organisation.

Avtalsperiod

Vårt mål är att ramavtalet är tillgängligt för våra kunder senast i december 2025. Avtalet gäller i två år. Därfter kan Hansel fortsätta avtalsperioden med en optionsperiod på upp till två år.

Anslut dig i tid

Anslut dig till ramavtalet senast den 15.6.2025 längst upp till höger på sidan. Endast kunder som har anslutit sig före publiceringen av upphandlingsannonsen kan tillämpa ramavtalet. Anslut dig alltså i tid!

Du kan börja göra inköp via ramavtalet antingen i början av avtalsperioden eller senare (till exempel efter det att din organisations eget befintliga avtal har löpt ut).

När du blir medlem ber vi om en uppskattning av det totala värdet av dina framtida inköp. Informationen krävs nu i alla offentliga upphandlingsannonser och vi kan hjälpa dig att göra en bedömning om det behövs. 

Vi skickar ett upphandlingsformulär till kunder som har anslutit sig till ramavtalet och be om mer detaljerade uppskattningar om användningen av det framtida avtalet. Vi behöver dina svar på upphandlingsformuläret för den fortsatta beredningen av anbudsbegäran. 

Om du inte kan ansluta dig, vänligen kontakta oss på asiakaspalvelu@hansel.fi.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 15.06.2025

Avtalsperiod
01.12.2025 - 30.11.2027
Sista giltighetsdag för kundspecifika kontrakt
30.11.2027
Verksamhetsmodell
Ranking

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Krista-Marilla Foudila

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Mika Saarinen

Kategorichef

mika.saarinen@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga