Hyppää sisältöön

Leasingtjänster för bilar 2022-2024 (2026) Ramavtal

Fördelar med upphandlingen

  • Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga.
  • Sänkta kostnader för den egna upphandlingen 
  • Konkurrenskraftiga priser
  • Goda avtalsvillkor

Vad kan jag upphandla?

Ramavtalet omfattar service- och finansieringsleasingtjänster för bilar och är avsett för kunder i Finland som har anslutit sig till ramavtalet.

Med ramavtalet om leasingtjänster för bilar kan du köpa in service- och finansieringsleasingtjänster för nya, miljövänliga och trygga person- och transportfordon (totalvikt under 7 000 kg)

Observera att det här ramavtalet inte gäller leasingbilar utan endast leasingtjänster för bilar. Du kan köpa in bilar med stöd av ramavtalshelheten Bilar och tjänster 2021–2023 (2025) eller egna upphandlingsavtal.

Varken försäkringsskydd eller försäkringsprodukter för fordon eller tanknings- eller bränslekort är föremål för upphandling i ramavtalet.

En ingående beskrivning av leasingtjänsterna finns under Upphandlingsobjekt och minimikrav på mellanfliken Dokument.

Serviceleasingtjänst

Serviceleasingtjänsten kan hyras för 12–60 månader och betalningsintervallen är 1, 3, 6 eller 12 månader. 

Hyran för serviceleasingtjänsten innefattar:

  • Användnings- och besittningsrätt till fordonet
  • Registreringskostnader efter den första registreringen av fordonet och besiktningsavgifter under hyresperioden
  • Besittningstjänst 
  • Antalet bilspecifika körkilometer som avtalats om i leasingavtalet
  • Service-, underhålls- och reparationsåtgärder på grund av normalt slitage till följd av att fordonet används och som fastställs närmare i dokument till ramavtalet
  • Lånebilstjänst
  • Vägservice

Finansieringsleasingtjänst

Hyrestiden för finansieringsleasingtjänsten är 12–60 månader och betalningsintervallen är 1, 3, 6 eller 12 månader. 

Kunden svarar för alla kostnader i anslutning till användningen av fordonet 

I finansieringsleasingtjänsten fastställer kunden bilens eventuella restvärde och ansvarar för det.  

Hyran för finansieringsleasingtjänsten innefattar:

  • Användnings- och besittningsrätt till fordonet
  • Besittningstjänst 
  • Vägservice 

Avtalsperiod

Ramavtalets avtalsperiod är 11.1.2023–10.1.2025. Hansel kommer inte att utnyttja optionsperioden vilket innebär att ramavtalet löper ut den 10 januari 2025. Uppsägningen av ramavtalet påverkar inte giltigheten av de enskilda leasingavtalen för bilar som kommer att fortsätta att gälla till slutet av hyresperioden enligt villkoren i ramavtalet.

När du tillämpar ramavtalet för Leasingstjänster för bilar 2022–2024 (2026) ska du observera:

Nya upphandlingar:
Leasingbeställningar av bilar kan endast göras under ramavtalets löptid. Det innebär att om du vill utnyttja det utgående ramavtalet måste du göra din beställning av en leasingbil senast den 10 januari 2025.

Gällande leasingavtal:
Billeasingavtalet är giltigt fram till slutet av bilhyrningsperioden enligt villkoren i ramavtalet. Övriga tjänster enligt ramavtalet är tillgängliga så länge billeasingavtalet är i kraft.

Bilar som finansieras inom ramen för det tillfälliga ramavtalet:
Hyresperioden för en bil som finansieras enligt det tillfälliga ramavtalet som tillämpades 2022 (avtalsnummer T/5567/03012022/JLA) får inte överstiga 36 månader och kan inte förlängas.

Om det däremot finns behov av att förlänga hyrningen av en bil som finansierats under det tillfälliga ramavtalet, vänligen kontakta avtalsleverantören Arval. Arval överför billeasingavtalet från det tillfälliga ramavtalet till det egentliga ramavtalet för att möjliggöra en förlängning av leasingperioden. Den här avtalsöverföringen är kostnadsfri.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Avtalsperiod
11.01.2023 - 10.01.2025
Verksamhetsmodell
En leverantör

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

  • Ekonomiskt ansvar

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information

Tiina Gabelli

Kategorichef

tiina.gabelli@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga