Hyppää sisältöön

Leasingtjänster för bilar 2025–2027 (2029) Ramavtal

Fördelar med gemensam upphandling

  • Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga
  • Du minskar arbetet och kostnaderna som beror på det egna anbudsförfarandet
  • Goda avtalsvillkor.
  • Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden (t.ex. intressebevakning för kunden och leverantörshantering)

Vad kan jag upphandla?

Med ramavtalet kan du köpa in service- och finansieringsleasingtjänster för nya person- och transportfordon (totalvikt under 7 000 kg)

Observera att ramavtalet inte ger dig rätt att köpa de finansierade bilarna, utan endast bilunderhåll och finansiella leasingtjänster. Du kan köpa bilar som finansieras via ramavtalshelheten Bilar och tjänster 2025–2027 (2029) (anslutning krävs) eller via egna upphandlingsavtal.

Ramavtalet omfattar inte försäkringsskydd eller -produkter och inte heller kort för tankning eller bränslekort. Fordonsförsäkringar kan du teckna via ramavtalet för Fordonsförsäkringar. Du kan ansluta dig fram till och med den 31.10.2024.

Ramavtalet kan tillämpas av kunder som har anslutit sig på förhand. 

Serviceleasingtjänst

Hyrestiden för serviceleasingtjänsten är 12–60 månader och betalningsintervallen är 1, 3, 6 eller 12 månader. 

I serviceleasingtjänsten ingår:

  • Användnings- och besittningsrätt till fordonet
  • Registreringskostnader efter den första registreringen av fordonet och besiktningsavgifter under hyresperioden
  • Besittningstjänst
  • Antal kilometer per bil som avtalats i leasingavtalet
  • Service-, underhålls- och reparationsåtgärder på grund av normalt slitage till följd av att fordonet används och som fastställs närmare i dokument till ramavtalet
  • Eventuellt en ersättningsbilservice (specificeras när upphandlingsprojektet fortskrider)
  • Vägservice

Finansieringsleasingtjänst

Hyrestiden för finansieringsleasingtjänsten är 12–60 månader och betalningsintervallen är 1, 3, 6 eller 12 månader. 

Kunden svarar för alla kostnader i anslutning till användningen av fordonet 

I finansieringsleasingtjänsten fastställer kunden bilens eventuella restvärde och ansvarar för det.  

Finansieringsleasingtjänsten omfattar:

  • Användnings- och besittningsrätt till fordonet
  • Besittningstjänst
  • Vägservice

Vill du presentera den gemensamma upphandlingen för din organisation? Ladda ner en kort presentation av den gemensamma upphandlingen här (pdf) (på finska).

Avtalsperiod

Vårt mål är att avtalet ska vara tillgängligt för våra kunder under februari 2025. Tidtabellen preciseras medan konkurrensutsättningsprojektet framskrider.

Anslut dig i tid

Anslut dig till ramavtalet senast den 15.11.2024 uppe till höger på sidan. Ramavtalet kan tillämpas endast av kunder som anslutit sig innan upphandlingsannonsen publicerades. Anslut dig alltså i god tid!

Du kan börja göra inköp genom ramavtalet antingen i början av avtalsperioden eller senare under avtalsperioden (till exempel efter att din organisations egna gällande upphandlingsavtal har upphört).

När du ansluter dig begär vi en uppskattning det totala värdet av de kommande upphandlingarna, det vill säga av inköpspriset för bilarna som finansieras. Uppgiften förutsätts numera i alla offentliga upphandlingsannonser och vi hjälper er vid behov med att ta fram en uppskattning. Kontakta oss om du inte kan ansluta dig asiakaspalvelu@hansel.fi.

Efter att du har anslutit dig skickar vi en separat upphandlingsförfrågan där vi ber dig lämna närmare uppskattningar om användningen av det kommande avtalet. Upphandlingsförfrågan skickas uppskattningsvis med början i september. 

Syftet med upphandlingsförfrågan är att få tillräckliga uppgifter för att kunna bestämma upphandlingen omfattning i handlingarna för anbudsbegäran på den nivå som förutsätts i upphandlingslagstiftningen och rättspraxis.

Du ser bara en del av innehållet, eftersom du inte är inloggad. Logga in

Har du ännu inte användarnamn? Registrera dig

Logga in

Anslutning

Anslut dig senast 15.11.2024

Avtalsperiod
17.03.2025 - 31.01.2027
Verksamhetsmodell
En leverantör

Ytterligare information

Jag vill ha ytterligare information om upphandlingens fas

Ansvarsfullhet

Alla våra gemensamma upphandlingar går igenom ansvarsfullhetsanalys. Den här upphandlingen har beviljats följande signum:

Pakotteiden tarkastaminen

Teemme kaikissa yhteishankinnoissa mukana olevista toimittajista pakotetarkastukset.

Kontaktuppgifter

Kontakta våra experter

Ytterligare information om konkurrensutsättning

Minna Eisanen

Konkurrensutsättningskonsult

kilpailutus@hansel.fi

Ytterligare information om innehållet i upphandlingen

Tiina Gabelli

Kategorichef

tiina.gabelli@hansel.fi

Upphandlingens fas

  1. I förhandsutredningsfasen
  2. Under beredning
  3. I konkurrensutsättningsfasen
  4. Pågående
  5. Avslutat, kundspecifika kontrakt giltiga