Stöd för upphandlingar
När du nyttjar våra upphandlingavtal får du utan kostnad hjälp med att upprätta en översikt och kommentarer till din minikonkurrensutsättning.
En minikonkurensutsättning görs i de upphandlingar där förfarandemodellen förutsätter en konkurrensutsättning bland de avtalsleverantörer som valts till upphandlingsavtalet.
Vårt syfte är att:
- säkerställa konkurrensutsättningens lagenlighet och avtalsenlighet
- minimera riskerna samt
- utplåna eventuella motstridigheter i materialet
Du kan också få hjälp med att planera upphandlingen genom poängsättnings- och prissättningsmodeller. Observera att kunden själv fastställer objektet i upphandlingen.
Så här gör du en minikonkurrensutsättning
- Fastställ objektet i upphandlingen på basen av ditt behov.
- Gå med i upphandlingen och läs materialet på webbsidan för upphandlingen.
- I minikonkurrensutsättningen ska du använda Hansels dokumentmallar som upprättas för varje upphandling. Dokumentmallarna finns på webbsidan med upphandlingen, på en egen flik eller i konkurrensutsättningstjänsterna (Cloudia eller Minikisa-apuri)
- Fyll i information om din upphandling i dokumentmallarna och gör övriga preciseringar som behövs.
- Om du behöver hjälp, kontakta Stöd för upphandlingar. Kom ihåg att reservera cirka en vecka för kommentarerna.
Mer information om minikonkurrensutsättningen hittar du här på sidan till höger.
Kontaktinformation till stöd för upphandling
- Telefonjour 029 444 4288 vardagar kl. 9-15
- E-post tuki@hansel.fi. Vi svarar på frågor så snabbt som möjligt och uppskattar tiden som behövs för kommentarer
MinikisaPlus
Om du behöver mer hjälp med genomförandet av minikonkurrensutsättningen, kan du fråga efter vår avgiftsbelagda MinikisaPlus-tjänst. Vi sköter om konkurrensutsättningen, du behöver endast fastställa objektet i upphandlingen.
I MinikisaPlus är uppgifterna uppdelade enligt följande:
Kunden
- Fungerar som upphandlande enhet
- Beskriver objektet i upphandlingen
- Tar upphandlingsbeslutet
Hansels projektchef
- Ansvarar för genomförandet av projektet
- Upprättar dokumenten för anbudsbegäran
- Bygger upp en fungerande modell för prissättning och jämförelse
- Ger stöd för användningen av digitala verktyg (konkurrensutsättningssystem)
- Deltar i jämförelsen av anbuden
Hansels jurist
- Upprättar goda avtalsvillkor
- Säkerställer lagligheten i konkurrensutsättningen
Tillsammans gör vi en lyckad upphandling!
Vanligen tar det 2-3 månader att genomföra en minikonkurrensutsättning inklusive anbuds- och besvärstiden. Våra sakkunniga använder 3-6 dagsverken på kundens MinikisaPlus. Pris: 700 €/dagsverke + moms.
Om du är intresserad av MinikisaPlus, fyll i blanketten för uppdraget eller kontakta din kundchef!
10 tips för minikonkurrensutsättningen
Här finns en lista på allt som lönar sig att komma ihåg vid en minikonkurrensutsättning.
Minikonkurrensutsättning i DPS
Vad menas med minikonkurresnutsättning i DPS och hur gör man? Bekanta dig med anvisningarna.
Minikonkurrensutsättning i ramavtal
Vad menas med minikonkurrensutsättning i ramavtal och hur går det till? Bekanta dig med anvisningarna här.
Bekanta dig med Minikisa-apuri
Hur använder jag Minikisa-apuri? Kolla videon och bekanta dig med instruktionerna! Du hittar även noggrannare instruktioner på upphanlingens egna sidor.