Miksi Hansel ei ole erotuomari?
Tero Lehtisaari
07.11.2024Julkisten hankintojen kilpailuttamista säädellään kovin tarkasti lainsäädännössä. Kilpailutukset tulee tehdä sovittujen pelisääntöjen mukaisesti. Vastaavasti kilpailutuksen jälkeisen sopimuskauden aikaisia mahdollisuuksia sääntelevät oleellisesti tarjouspyynnössä esitetyt tiedot ja sopimusmallit sekä lopullinen hankintasopimus.
Mitä tapahtuu, jos toimittaja ei toimikaan pelisääntöjen mukaisesti kilpailutuksessa tai sopimuskaudella? Jos kilpailutuksen aikaisia pelisääntöjä rikotaan esimerkiksi tarjoamalla tarjouspyynnön vastaista tuotetta, johtaa se tarjoajan poissulkuun kilpailutuksessa. Jos taas sopimuskaudella toimittaja ei toimi oikein, johtaa se reklamointiin ja pahimmillaan sopimuksen päättämiseen ja vahingonkorvausmenettelyihin – ja uuteen kilpailutukseen.
Hanselin tehtävät ovat tarkasti määritellyt
Joskus harvakseltaan saan myös yhteydenottoja, jossa tarjoaja tai sopimustoimittaja kertoo, ettei asiakas toimi kaikkien pelisääntöjen mukaisesti ja vaatii Hanselia puuttumaan asiaan. Erotuomarina toimiminen tällaisissa tapauksissa on kuitenkin hieman hankala asia.
Hansel lisää julkishallinnon tuottavuutta tekemällä yhteishankintoja. Yhteishankinnat perustetaan lainsäädännön mukaisesti ja sopimuskaudella valvotaan, että valittu sopimustoimittaja toimii sopimuksen mukaisesti. Ohjeistamme myös asiakkaillemme yhteishankinnan käyttämistä muun muassa verkkopalvelussamme ja hankintojen tukiyksikössä.
Mutta sitten tulee se tämän tarinan mutta: Hanselin asiakkaat käyttävät yhteishankintasopimuksia itsenäisesti. He tekevät päätökset minikilpailutusten tarjouspyyntöjen julkaisusta sekä minikilpailutusten hankintapäätöksistä itse ja vastaavat hankintasopimuksistaan. Hansel siis neuvoo ja tukee asiakasta tarpeen mukaan, mutta asiakas tekee päätökset.
Hansel siis neuvoo ja tukee asiakasta tarpeen mukaan, mutta asiakas tekee päätökset.
Hanselin rooliin ei kuulu kilpailutusten tai hankintojen valvonta, vaan kilpailutusvaiheen valvojan roolissa toimii markkinaoikeus ja sopimuskauden toimintaa ja erityisesti suorahankintoja valvoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Puuttuminen mahdollisiin epäselvyyksiin vaatisi myös tietojensaantioikeuksia, joita Hanselilla ei ole.
Vaikka hankintalaki on muotoseikkojen osalta tarkka ja sääntelyä on paljon, niin silti harmaitakin alueita varmasti löytyy. Asiakkaalla saattaa olla jokin perusteltu syy toimia siten kuin toimii, eikä Hansel voi tähän valtuuksiensa puitteissa puuttua, vaikka toimittajat tätä joskus toivoisivatkin. Tarjoajan ja toimittajan arvioitavaksi jää tapauskohtainen harkinta siitä, onko kyseessä tilanne, josta on tarpeen kirjelmöidä eteenpäin. Jos asiakas pitää markkinavuoropuhelua, on se tai tarjouspyynnön julkaisua seuraava kysymys-vastausvaihe hyviä hetkiä nostaa mieltä askarruttavia asioita esiin.
Mahdollisia tulkintaerimielisyyksiä ja haastavia tilanteita kannattaa kuitenkin aina tuoda myös meidän hanselilaisten tietoon. Vaikka meillä ei ole virallista mahdollisuutta puuttua asiaan, on meidän hyvä tietää, kuinka yhteishankintamme toimivat ja kuinka niitä käytetään. Palautteiden perusteella voimme kehittää esimerkiksi asiakkaille suunnattuja ohjeita ja malliasiakirjoja.
Tehdään yhdessä onnistuneita hankintoja!
Bloggare
Tero Lehtisaari