Staattiset sisältöpaikat ruotsiksi Autot palveluineen 2025-2027-(2029)
Fördelar med gemensam upphandling
- Ett omfattande utbud av olika bilmärken för olika upphandlingsbehov
- Utrusta bilen efter dina behov
- Goda avtalsvillkor
- Konkurrenskraftiga priser
- Anmäl dig till kundarbetsgruppen där du har möjlighet att påverka upphandlingens innehåll
- Sänkta kostnader för den egna upphandlingen
- Du säkerställer att din organisations upphandlingar är lagenliga
- Avtalsleverantörernas lämplighet har kontrollerats
- Stöd av Hansels sakkunniga under avtalsperioden (till exempel intressebevakning för kunden och leverantörshantering)
Vad kan jag upphandla?
Ramavtal ger dig möjlighet att köpa bilar och tillhörande tjänster som finns samlade i leverantörens avtalsportfölj. Vilka avtal som konkurrensutsätts och deras omfattning bestäms utifrån behoven hos kunder som ansluter sig. Under avtalsperioden kan det avtalsenliga bilutbudet ändras inom ramen för ramavtalsvillkoren.
Behöver du fordonsförsäkring eller leasingtjänster för bilar? Se även ramavtalet för Fordonsförsäkringar och ramavtalet för Leasingtjänster för bilar.
Avtalsperiod
Vi siktar på att ha ramverket tillgängligt för våra kunder i februari 2025.
Hur upphandlar jag?
Upphandlingarna sker genom en intern konkurrensutsättning för varje ramavtal via den översiktliga Fordonstjänsten på Hansels webbplats. Fordonstjänsten ger dig också information om bilarna som omfattas av ramavtalen, deras egenskaper och teknisk information.
Kundsamarbete
Vi bereder våra gemensamma upphandlingar i samarbete med våra kunder i kundarbetsgrupper och den intensiva kontakten med kunderna fortsätter ofta även under avtalsperioden. Vi ordnar även öppna informationsmöten där vi närmare presenterar de fördelar som den gemensamma upphandlingen erbjuder liksom hur den tillämpas.
Kundarbetsgrupp
Vi inrättar en kundarbetsgrupp för beredningen av konkurrensutsättningen. Syftet är att säkerställa att den gemensamma upphandlingen möter kundernas behov på bästa möjliga sätt.
Anmäl dig till kundarbetsgruppen genom att skicka e-post till kilpailutus@hansel.fi om du eller din kollega har kunskaper som kan behövas i gruppen och tid att aktivt delta i diskussionen och kommentera materialet. Ange som ämne: ”Hansel Oy – Autot palveluineen 2025–2027 (2029) – Asiakastyöryhmä”.
Vänligen ange i meddelandet namnet på din organisation och e-postadressen/e-postadresserna i e-postmeddelandet.
Närmare information:
kategorichef Mika Saarinen
Fordons- och logistiktjänster
mika.saarinen@hansel.fi
Anslutning är inte längre möjligt.
När du upphandlar en bil kan du också upphandla följande tjänster:
Tjänster som ingår i bilpriset
- Importkontroll, överlämningsservice och vid behov besiktning. Bilarna levereras rena och med fulla tankar.
- Registrering av bilen i Transport- och kommunikationsverkets trafikregister för kundens räkning utan extra kostnad, om inte annat avtalats mellan kunden och leverantören vid beställningen.
- Bilförsäkring, om kunden lämnar uppgifter om bilförsäkringen i samband med beställningen. Då försäkrar leverantören bilen enligt de uppgifter som kunden lämnat och enligt Transport- och kommunikationsverket Traficoms anvisningar. Försäkringspremien betalas alltid av kunden.
- Bilens instruktionsbok på finska, om det inte har avtalats med kunden om en instruktionsbok på ett annat språk.
- Introduktionskurs om bil (en gång).
Tjänster mot extra kostnad
- Leverans av bilen till den plats som kunden anger i Finland eller utomlands.
- Tillgångsrättigheter till handböcker om reparation eller elektroniskt material för kunden i den utsträckning som de är offentliga.
- Ytterligare introduktion om fordonet för ett antal personer som kunden bestämmer och på en plats som anges av kunden.
- Utrustningstjänster, inklusive planering, inköp av tillbehör, utrustnings- och installationsarbete, dokumentation i samband med ibruktagning av en utrustad bil, tjänster i samband med demontering av utrustning och tjänster i samband med försäljning eller avregistrering av en bil vars utrustning tagits bort.
- Underhållstjänster (valfri tjänst).
Anslut dig i tid!
Anslut dig till ramavtalet så snabbt som möjligt men senast den 15.9.2024 uppe till höger på sidan. Du kan ansluta dig till ett eller flera, eller till och med alla så kan du upphandla med stöd av vilket ramavtal som helst under avtalsperioden. Ramavtalet kan tillämpas endast av kunder som anslutit sig innan upphandlingsannonsen publicerades. Anslut dig alltså i god tid!
När du ansluter dig begär vi en ramavtalsspecifik uppskattning det totala värdet av era kommande upphandlingar. Uppgiften förutsätts numera i alla offentliga upphandlingsannonser och vi hjälper er vid behov med att ta fram en uppskattning.
Vi skickar ett upphandlingsformulär till kunder som har anslutit sig till ramavtalet och ber om mer detaljerade uppskattningar av anlitandet av det framtida avtalet. Vi behöver svaren i upphandlingsenkäten för att kunna förbereda en noggrannare anbudsbegäran.
Om du inte lyckas ansluta dig ber vi dig kontakta asiakaspalvelu@hansel.fi.