Maa- ja metsätalousministeriö: Kumppani projektiin löytyi Hanselin avulla
Syksyllä 2024 järjestettävä Maaseutuparlamentti kokoaa Nurmekseen ja linjoille tuhansia maaseudun kehittämisestä innostuneita ihmisiä. Maaseutuparlamentin järjestelyjä luotsaava maa- ja metsätalousministeriö päätti luottaa suurtapahtuman kilpailuttamisessa Hanselin apuun.
Maaseutuparlamentti on yhteiskunnallinen maaseututapahtuma, joka on tarkoitettu kaikille maaseudun tulevaisuuden kehittämisestä kiinnostuneille. Vuonna 2024 live-tapahtuman näyttämölle Nurmekseen odotetaan saapuvan jopa 2 500 ja webinaarilinjoille 3 000 ihmistä. Massiivisen tapahtuman järjestelyissä on valtavasti huomioon otettavia osa-alueita ohjelman konseptoinnista tapahtumatuotantoon ja tekniikkaan, ja järjestelyissä mukana kymmenittäin kumppaneita.
”Maaseutuparlamentti on monimuotoinen tapahtuma, joka toteutetaan yhteisvoimin, kumppanuudessa useiden kymmenien toimijoiden kanssa. Kokemuksesta tiedämme, että onnistunut tapahtuma edellyttää vahvaa koordinaatiota, hallintaa ja ennen kaikkea rakentavaa henkeä. Tarvitsimme tapahtumamme tuottajaksi vahvan osaajan”, maa- ja metsätalousministeriön neuvotteleva virkamies Antonia Husberg kertoo.
”Näin laajassa tapahtumassa hankinnan kohteen kuvaamiseen menee aikaa.”
Hanselin Viestintä- ja markkinointipalveluiden DPS tarjosi hyvän alustan kilpailutukselle. Yhdessä Hanselin hankintojen tuki -tiimin kanssa päädyttiin MinikisaPlus-toteutukseen, jossa asiakas määrittelee hankinnan kohteen ja Hanselin tiimi huolehtii kilpailutuksen läpiviennistä. Husberg sai tuekseen hankinta-asiantuntija Petri Hakalan ja juristi Antti Tuukkasen. Myös DPS:n kategoriapäällikkö Anni Airaksinen oli tiiviisti mukana projektissa. Projekti aloitettiin luonnollisesti kuvaamalla tarkasti se, mitä ollaan hankkimassa.
Tarkka määrittelytyö palkittiin onnistuneena lopputuloksena
”Näin laajassa tapahtumassa hankinnan kohteen kuvaamiseen menee aikaa. Onneksi meillä oli hyvät lähtötiedot edellisistä tapahtumista. Kun kirjoitimme tarkasti auki kaiken sen, mitä haluamme hankkia, oli lopputuloksena 11-sivuinen dokumentti”, Husberg naurahtaa.
Hakala ja Tuukkanen tukivat Husbergia koko kilpailutusprojektin ajan, ja toivat asiantuntemustaan erityisesti asiantuntijoille asetettavien vaatimusten sekä tarjousten vertailuperusteiden ja niiden pisteyttämisen määrittelyyn. DPS:n hyvät mallipohjat ohjasivat tekemistä oikeaan suuntaan. Myös markkinavuoropuhelun mahdollisuus hyödynnettiin, ja toimittajakenttä pääsi esittämään tarjouspyyntöluonnoksesta kysymyksiä ja kommentoimaan sitä.
”Suosittelemme markkinavuoropuhelua aina asiakkaillemme, etenkin laajoissa kilpailutuksissa. Saadut vastaukset ja kommentit auttavat yleensä hiomaan tarjouspyyntöä entistä paremmaksi, ja näin saadaan myös parempia tarjouksia”, Hakala kertoo.
Tässä tapauksessa tarjousten vertailussa asiantuntijoiden kokemus ja tarjoajan laatima esitys palvelun sisällöstä painoivat vaakakupissa 60 prosentin verran ja hinnan painoarvo oli 40 prosenttia. Tarjoajan piti esityksessään tuottaa konsepti markkinointimateriaalista ja tapahtuman päälavasta sekä kuvata se, miten paikallisuus otetaan huomioon tapahtuman ilmeessä.
”Nyt meillä on hyvin kilpailutettu kokonaisuus, jossa tärkeät yksityiskohdat on otettu huomioon.”
Hyvä pohjatyö selvästi kannatti, sillä voittanut tarjous vastasi erinomaisesti asiakkaan tarpeita. Toimittajaksi valittiin Markkinointiosakeyhtiö I2.
”Hanselilaisten apu tässä projektissa oli korvaamatonta. He pitivät huolen siitä, että projekti eteni aikataulussa ja nostivat esiin asioita, joita emme välttämättä itse olisi osanneet huomioida. Nyt meillä on käytettävissämme hyvin kilpailutettu kokonaisuus, jossa kaikki tärkeät yksityiskohdat on otettu huomioon. Yhteistyö toimittajan kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin ja tapahtuman järjestelyt etenevät suunnitellusti”, Husberg kiittelee.
Viestintä- ja markkinointipalveluiden DPS
Yhteishankinnasta löydät tekijät kokonaisvaltaisesti viestinnän ja markkinoinnin koko paletin hallintaan tai suppeampien tehtävien, kuten graafisen suunnittelun ja sisällöntuotannon toteuttamiseen.
Mikä DPS?
Dynaaminen hankintajärjestelmä eli DPS tarjoaa hankinnallesi raamit ja joustaa omien tarpeidesi mukaan. Mukaan voit tulla milloin vain DPS:n keston aikana – oletpa sitten asiakas tai soveltuvuusehdot täyttävä toimittaja.
Hankintojen tuki
Jotta yhteishankintojen käyttö olisi sinulle mahdollisimman vaivatonta ja sujuvaa, saat meiltä veloituksetonta neuvonta- ja kommentointiapua minikilpailutuksesi hankinta-asiakirjoihin.