Hyppää sisältöön

Usein kysyttyä

Tervetuloa tutustumaan usein kysyttyihin kysymyksiin!

Yleistä Hansel.fi-verkkopalvelusta 

Miksi en pysty kirjautumaan verkkopalveluun? 

Tarkista, oletko jo rekisteröitynyt verkkopalveluumme ja onko sinulla verkkopalvelutunnukset. Voit tarkistaa yrittämällä kirjautua sisään. Jos saat virheilmoituksen "Kirjautumisessa tapahtui virhe", kokeile vaihtaa salasanasi "Unohditko salasanan?"-toiminnon avulla. Jos sähköpostiisi (tai roskapostiisi) ei ilmesty salasananvaihtolinkkiä, et todennäköisesti ole rekisteröitynyt. Rekisteröitymisohjeet löydät täältä: hansel.fi/meista/oletko-uusi-asiakas/. Jos tarvitset apua tai lisätietoja, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hansel.fi

Olen unohtanut hansel.fi-verkkopalvelun salasanan, mitä teen? 

Voit vaihtaa salasanasi klikkaamalla verkkopalvelun etusivulla "Kirjaudu/rekisteröidy"- ja sen jälkeen "Unohditko salasanan?"-painiketta. Huomioithan, että salasananvaihtolinkki voi päätyä myös roskapostikansioon. Jos et saa vaihdettua salasanaasi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hansel.fi

En saa uusittua salasanaani

Varmista ensin, että olet rekisteröitynyt verkkopalveluumme. Tarkista sen jälkeen, onko salasananvaihtolinkki päätynyt roskapostikansioon. Jos et ole saanut salasananvaihtolinkkiä, et todennäköisesti ole vielä rekisteröitynyt. Jos olet rekisteröitynyt eikä salasananvaihtolinkkiä löydy roskapostikansiosta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hansel.fi

Minulla on ongelmia hansel.fi-verkkopalveluun rekisteröitymisessä

Rekisteröityminen on mahdollista vain Hanselin asiakkaille ja sopimustoimittajille. Jos haluat selvittää, onko Hanselin asiakkuus mahdollista, täytä asiakkuusselvityslomake täällä: hansel.fi/meista/oletko-uusi-asiakas/ Jos olet kiinnostunut sopimustoimittajuudesta, niin lisätietoja löydät täältä: hansel.fi/toimittajalle/haluatko-sopimustoimittajaksi/

Jos tarvitset apua rekisteröitymisessä verkkopalvelun käyttäjäksi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@hansel.fi

Miten saan lisättyä kollegani verkkopalvelun käyttäjäksi?

Jokainen rekisteröityy verkkopalvelun käyttäjäksi itse. Pyydä siis kollegaasi tekemään rekisteröityminen osoitteessa hansel.fi/accounts/register/

Meillä on uusia työntekijöitä. Miten voin vaihtaa yhteishankinnan yhteyshenkilöitä verkkopalvelussa?

Yhteishankkintojen yhteyshenkilöitä pääsee lisäämään, poistamaan ja muokkaamaan sellainen henkilö, jolla on liittymisoikeudet. Kirjaudu sisään verkkopalveluun ja valitse "Oma Hansel" -valikon alta "Liittymistiedot". Saat luettelon yhteishankinnoista. Kun käytät rajausta "Liitytyt", niin luettelo lyhenee. Kyseisen yhteishankinnan kohdalla, yhteyshenkilön nimen vierestä löytyy kynän ja lehtiön kuva, jota painamalla pääset tekemään muutoksen. Paina lopuksi "Tallenna muutokset".

Sopimustoimittaja, katso tästä ohje toimittajan yhteyshenkilömuutoksien tekemiseen.  

Asiakkaiden usein kysytyt kysymykset: liittyminen yhteishankintoihin 

Miten pääsen liittymään tiettyyn hankintaan? 

Liittymiset yhteishankintoihin tehdään verkkosivujemme kautta. Voit liittyä joko suoraan yhteishankinnan sivulta tai "Oma Hansel"-valikon alta kohdasta "Tee liittymisilmoitus". Liittymisiä voivat tehdä henkilöt, joilla on liittymisoikeus ko. organisaation puolesta. Näet oman organisaatiosi liittymisoikeudet kohdasta "Liittymistiedot" ja välilehdeltä "Liittymisoikeudet". Organisaatio päättää itse, kenelle liittymisoikeudet voidaan antaa.  Jos haluat tehdä muutoksia liittymisoikeuksiin, laita meille siitä viestiä osoitteeseen asiakaspalvelu@hansel.fi.

Miksi en voi tehdä liittymistä yhteishankintaan? 

Liittymisiä voivat tehdä vain ne asiakkaiden yhteyshenkilöt, joilla on liittymisoikeus ko. organisaation puolesta. Näet oman organisaatiosi liittymisoikeudet "Oma Hansel"-valikon alta kohdasta "Liittymistiedot" ja välilehdeltä "Liittymisoikeudet".  

Onko yhteishankintaan pakko liittyä etukäteen? 

Puitejärjestelyissä etukäteisliittyminen on pakollista, mutta DPS:iin (dynaamisiin hankintajärjestelmiin) ei ole pakko liittyä etukäteen. 

Huomaathan, että jokainen oman y-tunnuksen omaava organisaatio (hankintayksikkö) pitää liittää erikseen yhteishankintaan. Esimerkiksi kunnan tytäryhtiö ei siis voi hyödyntää yhteishankintaa kunnan tekemällä liittymisellä. 

Haluamme hyödyntää puitejärjestelyä vain osan aikaa sopimuskaudesta, koska meillä on vielä voimassa oma sopimus. Voimmeko liittyä puitejärjestelyyn vain tietylle aikavälille?

Puitejärjestelyyn voi liittyä vain koko puitejärjestelyn keston ajaksi, mutta liittyminen ei velvoita käyttämään puitejärjestelyä koko keston ajalta. Tilanteessa, jossa tarkoituksena on hyödyntää puitejärjestelyä vain osan ajasta (esimerkiksi jo voimassa olevan oman sopimuksen vuoksi), tulisi arvioida hankinnan ennakoitu arvo siltä ajalta kuin organisaatiosi käyttää puitejärjestelyä.

Liittymisen jälkeen voimme toimittaa asiakkaillemme hankintakyselyn, jossa tiedustelemme tarkempia hankintatietoja. Samassa yhteydessä voit kertoa, jos aikomuksena on käyttää puitejärjestelyä vain osan aikaa, esimerkiksi neljän vuoden sopimuskaudesta vain kaksi viimeistä vuotta.

Emme ole varmoja siitä, tarvitsemmeko tiettyä puitejärjestelyä. Kannattaako liittyminen silti tehdä? Voimmeko liittyä varmuuden vuoksi?

Liittyminen kannattaa tehdä, vaikka hankintatarpeesta ei olisikaan täyttä varmuutta. Kaikissa puitejärjestelyissä on joustovaraa hankinnan laajuuden ilmoittamisen osalta. Voimme yhdessä suunnitella etukäteen, mikä voisi olla realistinen arvio hankintanne laajuudesta, ja arvio voi perustua edellisten vuosien hankintojen määriin. Liittymättä jättäminen tarkoittaa sitä, ettei puitejärjestelyä voi hyödyntää sopimuskaudella . 

Mitä tapahtuu, jos myöhästymme liittymisestä? Voimmeko liittyä puitejärjestelyyn jälkikäteen?

Valitettavasti hankintailmoituksen julkaisun jälkeen puitejärjestelyyn ei enää voi tulla mukaan. Kannattaa siis pitää huolta, että käyt ajoissa verkkopalvelussamme tekemässä liittymisilmoituksen.

Tarvitseeko allekirjoitettua liittymisilmoitusta lähettää Hanseliin? 

Liittyminen tehdään verkkosivujemme kautta. Liittymisen yhteydessä ilmoitetaan asiakkaan allekirjoittaja, yhteyshenkilöt ja hankinnan arvo. Hanselille riittää sähköisesti tehty liittymisilmoitus, sinun ei tarvitse erikseen lähettää allekirjoitettua liittymisilmoitusta tai esim. päätöksenteon pöytäkirjaa tai viranhaltijapäätöstä.  

Voinko tehdä tilauksia Hanselin verkkopalvelussa? 

Hanselin verkkopalvelussa ei voi tehdä tilauksia, vaan ne tulee osoittaa sopimustoimittajille.

Mistä löydän ne yhteishankinnat, joihin liittyminen on parhaillaan käynnissä? 

Löydät kyseiset yhteishankinnat Yhteishankinnat-sivulta käyttämällä rajausta "Liittyminen mahdollista". 

Mistä löydän ne yhteishankinnat, joihin organisaationi on jo liittynyt? 

Löydät kyseiset yhteishankinnat "Oma Hansel"-valikon alta kohdasta "Liittymistiedot" valitsemalla alasvetovalikosta "Liitytyt". Tarkista, että organisaatio on oikein kohdassa "Valitse organisaatio". 

Mistä näen, keitä toimittajia on mukana yhteishankinnassa? 

Etsi haluamasi yhteishankinta Yhteishankinnat-sivulta (käytä suodattimia tai hakuruutua). Valitse yhteishankinnan sivulta välilehti "Toimittajat". 

Miten saan Hankintapulssi-oikeudet? 

Sinun on ensimmäiseksi rekisteröidyttävä verkkopalveluumme saadaksesi verkkopalvelutunnukset. Rekisteröitymisohjeet löytyvät verkkopalvelustamme Meistä-sivulta kohdasta "Oletko uusi asiakas?". Hankintapulssi-oikeutta voi rekisteröitymisen jälkeen pyytää Hanselin asiakaspalvelusta asiakaspalvelu@hansel.fi

 

Asiakkaiden usein kysytyt kysymykset: Hankinnan ennakoitu arvo 

Miten hankintojen kokonaisarvo käytännössä ilmoitetaan?

Liittymisen yhteydessä ilmoitetaan arvio puitejärjestelyn perusteella tehtävien hankintojen kokonaisarvosta koko tulevan sopimuskauden ajalle. Mukaan lasketaan myös puitejärjestelyn mahdollinen optiokausi.

Esimerkki:

Puitejärjestely X 2024–2026 (2027) Esimerkkipuitejärjestelyn sopimuskausi alkaa 1.1.2024 ja päättyy 31.12.2026. Suluissa oleva vuosiluku 2027 viittaa siihen, että puitejärjestelyssä on mahdollista ottaa käyttöön yhden vuoden mittainen optiokausi. 

  • Asiakkaan ennakoitu hankintojen arvo on 100 000€ vuodessa
  • Arvo esimerkkinä mainitulla kolmen vuoden mittaisella sopimuskaudella (2024, 2025, 2026) on siis 300 000€ + mahdollinen optio (tässä yksi vuosi) 100 000 € = 400 000€.

Miten hankinnan euromäärän voi arvioida? Kuinka tarkasti se pitää tietää, ja mistä saisimme tähän apuja? 

Arvio voi perustua esimerkiksi edellisen puitejärjestelyn hankintamääriin, joita voit tarkastella Hankintapulssissa. Arvioinnissa voi käyttää apuna myös Tutkihankintoja.fi-palvelua (avautuu uuteen ikkunaan).

Jos arvion tekeminen osoittautuu hankalaksi tai kyseessä on teille uusi puitejärjestely, asiakkuuspäällikkömme auttavat arvion tekemisessä.

Mitä tapahtuu, jos hankintavolyymimme alittavat tai ylittävät ilmoittamamme euromäärän?

Puitejärjestelyissä sallitaan tietty epävarmuus toteutuneiden hankintojen ja niitä koskevien arvioiden välillä. Merkittävät eroavaisuudet puitejärjestelyn ilmoitetun kokonaisarvon ja toteutuneen arvon välillä voisivat johtaa siihen, että markkinaoikeus toteaisi puitejärjestelyn laajuuden ilmoitetun virheellisesti. Tämän seurauksena puitejärjestely ei välttämättä olisi asiakkaidemme käytettävissä.

Mitä hyötyä hankintojen arvon arvioinnista on?

Hankintojen arvon tarkempi ilmoittaminen on suureksi avuksi kilpailutuksiin osallistuville tarjoajille. Yksityiskohtaisemmat tiedot tulevista volyymeistä johtavat parempiin tarjouksiin ja laadukkaampaan kaupankäyntiin, koska tarjoajilla on tiedossaan paras mahdollinen arvio tulevien vuosien hankinnoista.

Arvon arviointi auttaa parantaa hankintojen suunnitelmallisuutta. Budjetointi helpottuu, ja hankintatarpeiden miettiminen ajoissa auttaa esimerkiksi omien kilpailutusten suunnittelussa.

Lue lisää hankintalaista osoitteessa finlex.fi. Hankinnan ennakoidun arvon laskemisesta kerrotaan erityisesti luvussa 4, kohdassa 27 §. 

Toimittajien usein kysytyt kysymykset 

Haluan tarjota tuotteita ja palveluitani Hanselin asiakkaille. Miten pääsen Hanselin sopimustoimittajaksi? 

Löydät ohjeet verkkopalvelumme Toimittajalle-osion Haluatko sopimustoimittajaksi -sivulta. 

Miten pääsen mukaan pienhankintaan? 

Pienhankintaan voivat osallistua vain vastaavassa DPS:ssä mukana olevat sopimustoimittajat. Lisätietoa pienhankinnoista löydät verkkopalvelumme Myös pienhankintojen kilpailuttaminen kannattaa -sivulta. 

Mistä näen, keitä asiakkaita on mukana yhteishankinnassa? 

Etsi haluamasi yhteishankinta Yhteishankinnat-sivulta (käytä suodattimia tai hakuruutua). Valitse yhteishankinnan sivulta välilehti "Asiakkaat". 

Kenen ja miten tulee raportoida? 

Raportointiohjeet löydät Sopimustoimittajan tietopaketista. Huomioithan, että myös nollaraportit on raportoitava. Tutustu myös Raportointipalvelumme ohjevideoihin!  Jos sinulla on kysymyksiä raportoinnista, ota yhteyttä raportointi@hansel.fi. 

Miten Hansel varmistaa, ettei sopimustoimittajiin kohdistu EU:n ja YK:n asettamia pakotteita sopimuskauden aikana?

Lue lisää pakotteiden tarkastamisesta ja siitä, miten selvitämme yhteishankintojen tarjouskilpailujen ja dynaamisten hankintajärjestelmien osallistumishakemusten käsittelyn yhteydessä, kohdistuuko tarjoajaan tai ehdokasyritykseen pakote. 

Meillä on uusia työntekijöitä. Miten voin vaihtaa yhteyshenkilöitä verkkopalvelussa?

Yhteyshenkilömuutoksia voivat tehdä toimittajan pääyhteyshenkilö ja varayhteyshenkilö. Kirjaudu sisään verkkopalveluun, klikkaa "Oma Hansel" -valikon alta kohtaa "Omat yhteishankintasopimukset". Rajaa näkymää valinnalla "Omat käynnissä ja asiakaskohtaisesti voimassa olevat". Valitse yhteishankinta, jota muutos koskee. Yhteishankinnan ”Yleistiedot”-välilehdellä yhteyshenkilöiden perässä on kynän ja lehtiön kuva, jota painamalla pääset tekemään muutoksen. Paina lopuksi "Tallenna muutokset".

Katso myös tietoiskutallenteemme aiheesta Sopimustoimittajien UKK! Video avautuu Vimeo-videopalvelussa.

Ota yhteyttä 

Mistä saan helpoiten vastauksia kysymyksiini? 

Asiakaspalvelumme palvelee ma–pe klo 9–15, puh. 0294 444 300, asiakaspalvelu@hansel.fi. Myös asiakkuuspäällikkömme ovat apunasi, katso tarkemmat yhteystiedot. Jos tarvitset tukea minikilpailutuksiin, on apunasi Hankintojen tuki -yksikkö arkipäivisin klo 9–15, puh. 0294 444 288, tuki@hansel.fi.